|
|
|
|---|---|
|
Upptäckte nyss att bromsvärdena verkar "omkastade" på senaste besiktningen. VF: 1,2 HF: 1,2 VB: 2,0 HB: 2,0 Dessutom är 1,2 inte mycket. Framskivor+belägg är bytta för ett halvår sen (original) och bakskivor+belägg bytta för ett år sen (original). Tyvärr gjorde jag misstaget att köra 20 mil med nya belägg men gamla skivor så frambeläggen tar inte riktigt ända ut (3mm) på de nya skivorna (än), men 1,2!? Tidigare värden: 2,2/2,2 1,5/1,5 2,5/2,6 2,3/2,4 Funderar på om jag ska åka till bilprovningen och be dom göra om bromsprovet? | |
| Bromsvärdena på bilprovningen duger i stort sett till att kolla så att bromsarna tar jämt på höger och vänster sida. Upplever du att du har några problem med bromsarna? | |
|
Ja och nej. Det är inga problem att få igång ABS-en på torr asfalt vilket jag blev varse i en rondell för ett tag sen. Däremot tycker jag att pedalen inte känns helt förtroendeingivande (svampig och man får ta i) även efter en kort "hyfsat hård" inbromsning kanske 150-70km/h. Bromsvätska är nyligen bytt och luftad på BMW, och han tog nästan en timme på sig för lufttningen och det blev 1-1,5 liter som släpptes ut totalt. |
|
|
Oavsett värderna så borde du ha mer bromsverkan fram. Värderna är väl inte så intressanta men du borde ha haft mer bromsverkan fram även om maskinen inte mäter rätt. Jag hade F 2,9 och B 1,9 handbromsen tog dock dåligt vilket inte är så ovanligt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.