|
|
|
|---|---|
| har en 330xi 02 går hur bra som helst. men när ja kört en timme unjefär så börjar de vibrera som bara den vid gaspådrag. kör ja lugnt ett tag så försvinner de men återkommer vid omkörningar och axleration..? | |
|
känner igen symptomen från min 330xi 02 också, just också efter ha kört ett tag, aldrig i stadskörning. Några förslag vad de kan vara? |
|
|
Symptomen fanns på en E34 525ix som jag var spekulant på. Bilen gick bra vid svenssonacceleration från stopp och körning i jämn fart. Vibrerade vid hård acceleration. Jag påpekade det för säljaren. När jag senare återvände för att köpa bilen berättade säljaren att ena drivaxeln fram va bytt. Inga vibrationer i bilen. Det behöver inte nödvändigtvis vara en drivaxel fram men något i drivlinan, drivaxel bak, drivknut på mellanaxel etc. //Göran |
|
|
Hey! Jo, misstänker också en drivknut, men borde det inte vara hela tiden? Eftersom det kommer typ först efter ha kört landsväg typ ca 10mil. |
|
|
inget med på liggande bromsar??? När problemet uppkommer kolla så inte bromsarna är ovanligt varma på nåt av hjulen! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Vibbar vid gaspådrag låter som problematisk hardyskiva eller stödlager, men då brukar det kännas hela tiden. Kanske homokinetiska knuten bak på kardanen som låser sig när den värmts upp? Hade själv problem på en E34 iX som löstes med en ny kardan: Länk Mvh |
|
|
Enligt realoem.com så har E46 4wd en hardyskiva direkt bakom växellådan och 2 vanliga kardanknutar längre bak på mellanaxeln. Det finns ingen homokinetiska (CV) knut på dessa bilar så den lär inte spöka. Om en av kardanknutarna är glapp så brukar den vibrera hela tiden. Drivaxlarna bak har en CV-knut i varje ände. Kanske någon av dessa som går torr. Kolla damaskerna. //Göran |
|
|
tack för tipsen, ska undersöka saken! kom gärna med fler (ifall det finns) =) hoppas man hittar de iaf, nog för att de kommer bara fram i långkörning efter landsväg, fast jag kör typ 5timmar i sträck, stadskörning så kommer inte vibbar fram :/ så måttligt skumt! |
|
|
Nu kom dom satans vibrationerna igen efter kört några mil landsväg. Det finns ju en liten låda strax brevid växelådan (330xi), vars fram o bak axlarna går in, kanske kallas för fördelnings låda(?) hur som helst sitter det en busning på den också, som jag har märkt är små dålig iaf, antar att det sitter olja i lådan där också? kan de vara så att oljan är dålig, och efter kört några mil, så blir oljan för varm och busningen som redan är små dålig inte orkar hålla tillbaka? peter78w, kände på skivorna, alla var "ok" =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.