AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
788

M70 går inte på alla cylindrar, tror jag...

$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Jaha, då var det dags igen. M70:an vill inte spinna som en katt längre.
Den startar direkt och tomgången verkar jämn och stabil om man tittar på varvräknaren. Men man känner att den vibrerar och rister lite ibland, precis som den den skulle missa i tändningen ibland.
Den "poffar" inte riktigt i avgassystemet längre.

Den går inte på alla cylindrar tror jag. Bägge motorhalvorna blir varma.
Har provat att rycka spridarkontakterna men har lite svårt att avgöra om det blir någon skillnad. Tycker att det blir marginell skillnad på vissa men på andra ingen skillnad alls.
Får ta och kolla fördelarlocken, rotorerna, mäta tändstifftskablarna och kolla stiften med mera. Den har ju nya tändstifft sen i höstas och då mätte jag även tändstifftskablarna. Hittade en som det var avbrott i och denna byttes.

Bilen har ju varit avställd hela vintern och bara startats upp lite då och då.
Undrar om den har blivit lite sur och något tändstifft har bäckat igen?
Den står ju också med batteriet bortkopplat oftast pga. av tjuvström som jag visserligen har åtgärdat nu hoppas jag. Har också satt batteriet på laddning nu då det verkade lite klent.

När den står med batteriet bortkopplat måste man då köra en synkronisering av spjällen när man startar den och även låta den stå på tomgång ganska länge så datorn hinner lära om sig på nytt. Jag menar, alla värden i datorn har väl rensats bort när den står med bortkopplat batteri.

Gör ju inte saken bättre att besikning närmar sig med stormsteg, om ca 10
dgr.
Wish me luck!!

//Mackan "fast i BMW träsket igen"
$M
974
$Marten

Tycker inte att den missar på någon cylinder om man varvar upp den lite.
Känns bara att den inte varvar riktigt lika rappt som tidigare.

62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Prova med stroboskoplampa om det är tändningsmissar.

628csi
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Häll i spridarrengöring i tanken, har den stått kan det blivit fukt i soppan. Jag brukar använda STP fuel injection cleaner eller nått liknande, ki sprit eller nått
Eller tanka lite E85, det skall tvätta systemet.
Om det är oregelbundna tändningsmissar är det väl inte samma cylinder varje gång och då kan det vara svårt att hitta genom att rycka spridarkablar.
Kör även synkningen av spjällen.

Vad var orsaken till din tjuvström?

/Mats J
$M
974
$Marten

Vill få den att gå på endast ena motorhalvan åtgången, är lättare att avgöra då när man drar spridarkontakterna, tror jag. Tänkte plocka bort ena soppapumpsreläet. Är det ett bra sätt?
Då skall den väl bara gå på ena halvan och inte bli sur heller på den andra halvan. Om man istället hade plockat loss en tändspole, en box eller något
då är väl risken varit stor att stiften hade blivit sura eller tänker jag helt galet nu..

Orsaken till min tjuvström, tror jag, var att två kablar hade gått av långt inne i gummidamasken som förbinder förardörr och kaross. En kabel hade gått av tidigare och sedan blivit skarvad av en tidigare ägare men den skarven hade gått sönder nu igen + att en annan kabel hade gått av. Kablarna hade bl.a att göra med förardörrens centrallås och svitschen för öppen dörr. Den plinagde ju lite när den kände för svitschen och centralåset fungerade inte
heller på förardörren.
Nu drar den ca. 0.02A dvs. 20mA med allt avstängt och i softclose. Det tror jag är ganska normalt. Klockan skall ju bl.a ha lite ström osv.

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
sopparelä eller säkringen till soppapumpen borde vara rätt väg.
Även jag får varning för öppen dörr, och har ibland problem med tjyvström... Så det låter som att jag borde kolla kablarna. Det har varit ganska omöjligt att felsöka eftersom den bara drar tjuvström någon gång i månaden...

/Mats J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.