|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
M3 E90/E91/E92 är INTE godkänd med dragkrok. Stephan |
|
|
Tozzy: Finfina bilder! Stephan: Tur att jag har en mossig E39a då :-) |
|
|
goesta; Absolut, fast du kan köpa en E60/E61, dem är också godkända:). Stephan |
|
|
Jag har ockå drag på min M5a, gjorde det lätt för mig och anlitade Lars, killen från båstad som monterar dragkrokar. Gick snabbt och blev bra! Tjuter dock när man backar. Mvh. Richard |
|
|
richo, är det en fast eller avtagbar krok? Om den är avtagbar, fick du då med nån täck-lucka i diffusern? Är den av alu eller stål? |
|
|
När jag fick monterat på 530 med M-sportpaket så fick man köpa en ny diffuser med löstagbar täcklucka. Gick på 6-700kr men lär väl kosta lite mer till en M5...;) Bör ju vara nr 4 o 5 på denna bild Länk ___ //Ulf |
|
|
richo, ytterligare fråga: Tjuter pdc:n även när du backar UTAN släp, dvs reagerar sensorerna på kulan som "sticker upp"? Rent generellt så är det väl bara att knäppa av pdc:n manuellt när man backar med släp? Det är väl inte hela världen, eller? Funderar starkt på att anlita Lars i Båstad... |
|
|
goesta: När släpet inte är på så tar man bort själva kroken/kulan och lägger den i bagaget. Det är därför det heter avtagbar dragkrok :) Som sagt, det finns annons ute om ni vill spara 5000:- jämfört med Lars i Båstad. |
|
|
...hmm...jo, men om man har en fast krok då? Hur är situationen då? Detekteras en fast krok av pdc:n? Eller är det ett "big no-no" att sätta fast krok på M5an? |
|
|
crli9194: passar den kroken verkligen en M5 eller ens en E39 med M-sportpaket? Kroken som har är en Westfalia och den trycker jag uppåt för att sätta fast och inte rakt in som på din. Svårt att förklara men din krok är som ett "J" men min krok är som ett brett "U". Sen tror jag inte Lars tar 5000kr mer än vad du tar. Jag betalade 5500kr monterat och klart på min men det är iof några år sedan. ___ //Ulf |
|
|
goesta: det är en "big no-no". Det fina med den avtagbara är ju att den bara behöver synas då du använder den. Att sälja en M5 med fast krok är nog inte det lättaste...Går ju att montera bort vid försäljning men då ska det omregistreras igen och så de pengar du sparar initialt förlorar du ändå senare... ___ //Ulf |
|
|
goesta: det är en "big no-no". Det fina med den avtagbara är ju att den bara behöver synas då du använder den. Att sälja en M5 med fast krok är nog inte det lättaste...Går ju att montera bort vid försäljning men då ska det omregistreras igen och så de pengar du sparar initialt förlorar du ändå senare... ___ //Ulf |
|
|
Hej Programmer: Kroken kommer ifrån en E39 med just M-sportpaket så ja den passar. Den satt på min egen bil. Av vad jag har sökt på realoem så skiljer inte infästningen mellan M5 och övriga E39 modeller. Jag förstår precis vad du menar och skillnaden är att den avtagbara kroken monteras rakt in kontra underifrån och uppåt. Vad som sedan behövs är så klart diffusern i hårdplast med avtagbar lucka, men den ingår inte hos Lars heller. Enligt Lars annons på blocket inlagd 2/5: "Pris exempel 5 serie 96-03 E39 pris inkl montering 4900kr + 500 utkörning kr +1500 kr montering original krok westfalia totalt 6900kr inkl moms" |
|
|
|
|
crli9194: Ok, då verkar den ju passa men ska man spara 5000kr så betyder det ju att även du kommer hem och monterar den för 1900kr ;) Men för den som tänkt montera själv så är ju din begagnade intressant och man sparar i alla fall 3000kr... När jag fick min monterad så var priset 4500kr + 1000kr montering. Sen var jag själv hemma hos Lars i Båstad och fick detta gjort. Men det var som sagt några år sedan. ___ //Ulf |
|
|
Hej Det är en avtagbar krok, kostade 6700:- körde till båstad därav priset. Fick ingen täckbricka. Lars sågade ut ett "U" i den orginala spoilern så att det gick att koppla till släp. Det var mer tänkt som en provisorisk lösning, men blev faktiskt så bra att jag bestämt att ha det på det viset. Är bort rest nu, men om tid finnes så kan jag försöka lägga upp en bild vid senare tillfälle. PDCn tjuter ej när kroken är monterad. Går det att stänga av PDCn? Rekomenderar Lars! Mvh. Richard |
|
|
På E39 från modellår 2001 så innebär PDC att det sitter sensorer både fram och bak och då har man även en knapp framför växelspaken där man kan stänga av den efter den blivit aktiverad. ___ //Ulf |
|
|
Just, så bara att knäppa av pdc:n när man backar, om man nu har en piratkabelsats installerad. Inte hela världen, tycker jag... |
|
| Fråga angående pdc. Verkar vara hyfsat vanligt och är jag en av dom få som inte har någon på min m5:a från 01? antar att det var ett tillval och inte monterat i standardutförande | |
|
Jag har PDC både fram o bak på min 2003.03 Vet ej om det e standard eller tillval... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.