|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Är det lagligt att montera dragkrok på en M5 E39? Eller är det en gråzon, som hänger på välvilja/okunskap hos besktningspersonalen? Nån som vet? | |
|
varför skulle det vara olagligt..finns ju m5or med krok där ute och det är ändå bara en e39a ;) Manche führen, manche folgen |
|
|
Dragkrok finns som originaltillbehör till M5 E39. En kompis hade en Silverstone -02an med 120cm:s silverstonelackerad packline samt ibland kopplade han på släpvagnen för att åka till tippen, såg kul ut:) Mvh Asken |
|
|
Ja, varför skulle det vara olagligt? Det verkar ju helt osannolikt, men ändå: Är det nån som VET att det är helt ok att skruva ditt en krok? Kan man beställa krok till E39 M5 från fabrik exempelvis? För isåfall är det ju grönt. Nån som vet? |
|
|
Jamen va bra! Då ska även jag skaffa krok! Så praktiskt! Tack för svaren! |
|
| Jag hade org avtagbart drag på min fd M5 -00 svenksåld. | |
|
Jag skruvade på en krok det första jag gjorde när jag köpte min och det var inga problem vare sig monteringen eller regbesiktningen. Att notera är att av någon outgrundlig anledning så får inte M-modellerna dra mer än 1800kg, motsvarande 5-serie utan M får dra 2000kg. Detta gäller även E60/61.... Jag drar husvagn på semestern med M5'an och det funkar kanon :) Men våran vagn har totalvikt på 1900kg så jag måste nästan väga allt jag stoppar i den för att inte få övervikt. |
|
|
M5 är en av få prestandabilar som både gick att få med dragkrok från fabrik ocjh som går att eftermontera. Detsamma gäller än idag M5 E60/E61 går att få med krok, medan vare sig Audi RS6 eller någon MB AMG (utom G/ML) är godkänd med krok. Stephan |
|
| Hur diskret är dom avtagbara dragen till e39? nån som har bilder? helt på en M5. | |
|
Så här ser min ut: Länk |
|
| Oj så snyggt! | |
|
Ifall ni vill slippa köpa en helt ny sats så finns det en begagnad här: Länk |
|
|
Följdfrågor: VILKEN krok ska man ha? Duger det med en "vanlig" till vilken E39a som helst, eller måste det vara en extraförstärkt titanlegerad superduper-krok? Eller måste kroken vara specialutformad pga slutljuddämparnas placering, eller liknande hinder? Nån som har nåt förslag? |
|
| Hyr mycket får man dra med M5'an om man har BE kort? | |
|
Länk Och det verkar vara samma modell som för övriga E39 (med M-sportpaket). ___ //Ulf |
|
|
Det som skiljer på E39 krokarna är med eller utan M-paket. Jag handlade både krok och elsats på BMW så man vet att grejerna passar direkt och fungerar med lampövervakning, PDC avstängning osv. Med BE får man dra max 1800kg. |
|
|
Hej igen, en fråga om att montera på egen hand: På min förra E46 3a monterade jag krok själv, och jag minns att det inkluderade att dra kabel från förarplatsen (vid vänster knä nånstans) ända till bakdelen av bilen, höger sida. Är det nåt liknande förfarande för M5an, eller ansluts allt signal- och kraftkablage baktill i bilen? Jag minns att det var lite besvärligt på 3an, och innebar att demontera/montera en massa paneler (som därefter alltid knarrade en aning pga min egen ofullkomlighet som bilmekaniker). |
|
| Kablarna till dragkroken på min var inkopplad på befintlig kabelstam ovanför batteriet på högersida i bagaget. Det ska inte vara nödvändigt att dra kablage hela vägen fram. | |
|
Ok, låter uppmuntrande. Tack! |
|
| Någon som vet om det är ok att montera drag på e92 m3? Kan ju vara värt en del om alternativet blir att ha två bilar... | |
|
Originalkabelsatsen ska bl.a. kopplas in i Ljusmodulen i väggen under handskfacket, man sätter även en styrmodul i bakluckan. "pirat" kabelsatserna hänger bara på ledningarna vid bakljusen men med dom missar man nog lampkontroll och så stängs nog inte backradarn av när en vagnsitter på, väldigt irriterande att backa när PDC'n tjuter hela tiden.... Här har jag plåtat min krokmontering: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.