AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.091

BMW 523 IA -98. Bra pris?

Skulle behöva lite hjälpa för värdering av en BMW 523 IA -98.

Har fått ett erbjudande att köpa en BMW 523 IA -98.
- 26 000 mil.
-Kombi, Taklucka (05).
-Importerad från Tyskland.
-3 ägare.
-Ingen rost.
-Bra skick för övrigt.
-Bromsar behöver fixas.
-Vinterdäck och sommardäck.
-Stereo.

Erbjudandet jag fått är att få köpa den för 15 000 kr.

Då jag och sambon söker efter en bil vi kan ha ett tag framöver och inte bara 1-2 år så hoppas jag att få några kommentarer från er som är lite mer erfarna och sitter inne med kunskap.

Med tanke på att den har gått 26 000 mil, är det mycket för en BMW av denna modell och tillverkningsår med tanke på att vi vill ha en bil som håller ett tag till?
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Hej,,,tja det är ju alltid en chansning men kolla servicehistoriken och gå på magkänslan så kanske du har lite tur och kan ha den några år, Miltalen är ju alltid ett orosmoment men se det såhär...du kan ju inte förlora mer än 15000 :)

Frasse
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
För de pengarna får man som mest en Nyare Eu moppe så varför tveka
Hade en 523 -99 som gått en del och om den går 2 eller 10 tusen till utan problem har mycket att göra med hur servicen ser ut innan du köper den.
Att du kommer få problem med din bil är helt klart men det får du med alla bilar som gått många mil.
Vad du kommer att få för problem är omöjligt att säga

Ha deT
Hmm, tack för svaren. Lutar mot att vi köper den. Kanske kan få ner den mer i priset med.

Den ska tydligen ha varit bra servad innan. Ska dit i helgen och ta mig en titt på serviceboken etc.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

För 15000kr köper man ingen fin BMW E39:a, det skall man nog ha i åtanke innan man åker iväg...
Ok, "bromsar behöver fixas" innefattar ju en del kostnader beroende på vad han menar, men 15000kr känns liiite för billigt ändå...tycker JAG.

Bromsskivor + klossar och evtl. handbromsbackar kostar i storleksordningen 3000kr(bara för att ge dig en hint och det där priset kommer man svårligen under vid komplett bromsbyte)..
Om du inte mekar själv kostar det naturligtvis ytterligare i arbetskostnad, låt säga 2-3000kr till..

Som jag fattar det hela så vill du ha en BMW E39:a som håller några år utan i princip annat än lite service och bensin, för den summan tvivlar jag att du hittar en dylik, men naturligtvis hoppas jag att just den du ska kika på är en sådan vagn.

15000kr är ju som någon skrev "moppepris" och med det sagt så skriver jag återigen att det är en billig E39:a i inköp, men kan bli en dyr erfarenhet med bara liite otur..

Mvh Janne.
Tack Janne för dina synpunkter!

Jag har fått erbjudet att faktiskt låna hem bilen 2 dagar. Tänkte dra iväg till en verkstad här i Halmstad för att låta dem gå igenom skicket på den samt bromsarna. Rigo Bilverkstad, hört genom detta forum att de ska vara pålitliga och duktiga.

Men som jag förstått det, om bilen är i bra skick förrutom bromsarna så är det ett bra köp för 15000 kr även med miltalet på 26000?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Det jag iaf kan säga är att om bilen är skött tidigare som sig bör så kan det vara en bra affär, men visst, ingen här kan säga att den håller för den sakens skull i "all evighet" ty det finns säkert en del svårupptäckta defekter och begynnande fel på den i nuläget, men det bör ju en kompetent verkstad hitta..

Det som jag skulle kontrollera extra noga är automatlådans funktion och servicebehov(oljebyte t.ex) och kika också efter slitna leder/bussningar i såväl framvagn som bakvagn och även vattenpumpen kan vara i "riskzonen" likaväl som termostathus, multirem med tillhörande spännare, hjullager, kylare...kontrollera också att styrningen är glappfri och inte diffus i känsla etc.etc..

Mvh Janne.
15000 kr för en 523 Touring -98 är absolut ett bra pris OM bilen är i bra skick förutom bromsarna. Sen så ska man såklart räkna med att en gammal bil går sönder ibland men det gör den vilket den kostar 15000 kr eller 45000 kr.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

GE:
Priset för en vagn speglar sig ofta i redan kända fel som redan NU kan kosta mycket friska daler att få "ordning på", sedan rullar det på med kostnader i alla fall med lite oflax, det är ju klart, men 15000kr för en E39:a som man kanske tror ska vara felfri i dag?(jaja, förutom bromseriet då)...Hmmm.

Men det verkar som om "Dementis" ska kontrollera vagnen ordentligt innan ett evtl köp och det bådar gott och bevisar ett friskt bilsinne och ett sunt penningaintresse ;)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Dementis:
Blev det någon affär ?

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.