AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
785

Problem med differentialen 540ia -01

Bm
4
Bmw-Simon
540iA Sedan -01
Hej hoppas någon kan ge mig lite klarhet i ett fel som dök upp igår på min 540ia e39.

Var ute och körde ganska aktivt med DSC'n av, bilen gick ganska hårt och bjöd på lite hjulsläpp, nu till problemet som jag först märkte i låg fart när man svänger, diffen har låst sig och driver lika på båda hjulen vilket resulterar i att ytterhjulet släpar efter. DSCn fungerar inte men inga varningslampor lyser ,det finns inte heller några missljud undrar om någon har nån idé vad det är som kan ha hänt eller om man får leta upp en begagnad diff.

Tack på förhand

mvh Simon

Det skulle kunna vara så ett den går med fel olja. Mycket viktigt om det är diffbroms i den.
Bm
4
Bmw-Simon
540iA Sedan -01
Skulle tro att den går med rätt olja, varken jag eller förra ägaren har bytt den, dock är det nog dags att byta. Skulle vara tacksam för nån idé om vad som kan har hänt, inga missljud som sagt. Testade dsc´n på lite gräset hemma och den funkar inte, den stryper inte kraften inte heller lampan blinkar till när det släpper, kan det vara något elektriskt?

Bm
4
Bmw-Simon
540iA Sedan -01
Blir nog att fixa en ny diff ser det ut som, undrar lite om någon vet vilken utväxling det är på 540ia e39? Måste man ha en diff från 540 eller funkar det med tex 535ans med, något som skiljer sig mellan årsmodellerna?

/simon

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.