AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.227

SMG II frågor

Jag har precis köpt en M3 E46 -03 med SMG II.

Jag har dock upptäckt en märklig sak med min växellåda. Ibland när man kör väldigt lugnt och mycket på låga varvtal och vill växla ned till en lägre växel med paddeln så reagerar den inte. Om man trycker ett par gånger lite hårdare eller håller inne paddeln lite längre så brukar lådan fatta efter ett tag men den är lite tjurig helt enkelt.

Har bara märkt det här "felet" när jag kört lugnt och haft en hög växel i vid lågt varvtal och vill växla ner. Trycker jag till växelspaken så växlar den dock direkt.

Är det här ett vanligt fel eller har någon en susning om varför den gör så ibland?

Bilen går som en dröm i övrigt och vid lite mer inspirerad körning så växlar den väldigt gärna ner helt utan problem... speciellt gärna i långa tunnlar :)
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Felet kan sitta i själva paddeln, har för mig att någon här på forumet har haft liknande fel.

Kolla sök inlägg längst upp o sök på smgII!

MvH Micke
Dum fråga kanske men går det byta plats om man skulle köpa en m3 e46 så att den växlen man växlar upp med växlar man ner med i stället och tvärt om?

Är det en jobbig procedur att byta?
de
222
demax
520dA F11 xDrive M-Sport -14
haha.. frågan är om det är du eller bilen som är felkonstruerad? :) Var vara tvungen att kommentera detta... however, det måste väl vara ganska enkelt, plocka isär ratten och byt plats på brytarna eller kablarna. Lär inte vara mer magiskt än så! =) ... eller så vänder du ratten upp-o-ner? hehe

Glöm inte att sätta post-it lappar på + resp - så att du inte glömmer att du bytt plats på dem!

Mvh
Stefan
Var bara en tanke vid eventuellt köp

Lättare växla upp än ner då =) När man saknar fingrarna på höger hand.
de
222
demax
520dA F11 xDrive M-Sport -14
I see.. Misstänkte att det var något sånt, men det kom jag på först efter att jag skrivit inlägget! =)

Hursomhaver så lär det inte vara så svårfixat, det är inget mekaniskt som behöver pillas med.

// Stefan
Jag har provat att söka ganska många gånger både här och på google men kan inte hitta några svar.
Det närmaste jag kom var att hitta att Jarls i HBG var lite gnälliga för dem råkat ut för kunder med liknande problem.
Hoppas bara det är en givare som glappar lite...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.