|
|
|
|---|---|
|
Rost i fjäderbenstallriken kan vel aldrig vara bra va? Ser ut som att jag måste byta ut dom om dom ska klara bes. Frågan är då om det är insatsdämpare eller komplett fjäderben som gäller ? Vet ni ? | |
|
Du har samma fjäderben som e28an..för du får byta hela benet alt renovera jag vet inte om det fortfarande går att få tag i lösaa fjädertallrikar att svetsa dit? ett annat kul alt är att bygga om dina bef ben till ben med justerbart undre tallrik, så du kan justera höjden själv |
|
|
Höjdjustering är inte nödvändigt då den redan är tillräckligt låg. Är det alltså insatsdämpare?, då kan lag ju laga dom tills jag får tag i några andra. |
|
|
E24 har inte samma fjäderben som E28......Jag trodde det med innan jag hörde att Fredrik "635 CSi" här på forumet testat. Han skulle byta på sin -86 och fixade/Renoverade ben från E28 och märkte först vid montering att något inte stämde.Vad,minns jag inte,men fråga så att ni inte gör om samma tabbe. Mvh Jonas Brinell. |
|
|
En e24 av modell -82 och senare ska ha samma fjäderben som en e28a. Fjäderbenet måste dock ha fästet för givaren till ABS bromsarna. (vilket alla e28 inte har) Annars kan jag inte komma på vad som skulle kunna vara olika ? Nya fjäderben kostade 4200:- för ett par utan dämparinsatser. (2003) / Daniel |
|
|
Som man skulle vilja editera sina inlägg ibland.... JA det är insatsdämpare, m635 och andra med lite "fränare" dämpare kan ha en annan mutter och en gummibälg istället för genomslagsgummi runt dämparstången. På dessa sitter egentligen dämparen upp och ned och är därmed 40mm ben på, därav frånvaron av genomslagsgummi. / Daniel igen.. |
|
|
Hade även jag rostiga fjäderbenstallrikar på min E24: Länk Kan upplysa om att BMW ville ha 3800/styck för enbart fjäderbenen år 2006, så inte har de blivit billigare med åren. Hittade "nya" fjäderben till min på skroten, som efter blästring och hammarlack blev som nya. De var till en 528 E28 med ABS, så det var sugpassning. @daniel-635: Fantastiskt vacker vagn du har! Du fick min röst i lördags :-) /Magnus Oldberg Bostongurkan: Länk |
|
|
Tackar jag bugar :) Till min 528a hittade jag fjäderben på en 524Td som hade gått 48´000 mil och den hade nästan nya. Men den hade inte ABS så jag fick vackert kapa bort tallrikarna från dess fjäderben, och svetsa på dem på mina, men det går ju det med, tyvärr lär man ju inte göra några e28 fynd numera... / Daniel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.