|
|
|
|---|---|
| Efter att ha varit av med själva bilbatteriet så fungerade plötsligt inte tempmätare & varvräknare. Det lär finnas något litet batteri i själva kombiinstrumentet. Kan det vara så att det är slut och därför fungerar det inte nu? Tycker ju det borde fungera när stora batteriet är tillbaka. | |
|
Hej! e det i e-30 bilen så sitter det 2 st uppladdningsbara batterier i kombiinstrumentet, har själv bytt precis då jag hade "konstigheter" med varvräknare samt tempmätare, o nu funkar det efter bytet. |
|
| Är det e30ian? Jag har kopplat bort mitt batteri otaliga gånger utan att det hänt nåt. Men det kan vara så att du måste köra motorn ett tag ifall det är uppladdningsbara batterier på si-kortet i instrumentet. | |
|
Batteriet i kombiinstumentet laddas bara när nyckeln är i tändningsläget och det är inte så många milliampere. Så är batteriet helt tomt kan det ta över en timmes körning innan varvräknaren hoppar igång och tempmätaren visar rätt. Är batteriet kasst kommer proceduren att upprepas var gång bilen har stått still en längre stund. mvh stefan |
|
|
Tack för svar! Ja det är e30 (missade skriva det). Har haft batteriet i och motorn på "massor" (timmar nu) men det fungerar fortfarande inte. Kanske dom laddningsbara batterierna är helt slut och inte tar emot laddning? Kan det vara så? |
|
| Mycket möjligt lätta att byta finns hos elfa b.l.a | |
|
NU med rätt länkar dessutom!! (sorry) Jahaja. Ja det var ju inte svårt. Noterade att det var lite läckage från ett av dom gamla batterierna som orsakat frät på kretskortet. Ska se alldeles straxt om det kan vara bidragande eller om det räckte med nya batterier. Måste säga att kretskortet såg bedrövligt ut. Blinda barnarbetare som lött, och handritade pilar med tippex?! Det är efterlött dessutom, nån sorts "ändring" av batterihållarna. Länk Noterade att jag hade 4 kontakter. Varav en var en lös sladd. Jag trodde i min enfald att "lös sladd" betydde "klockren placering" och tittade inte när jag tog bort den. Nu finns det 3 olika hål att välja på. Undrar vad den här sladden gör och vad som händer om man stoppar den fel. 33.33% chans till rätt... =/ Här är dom tre möjiga hålen, inringade i rött. Länk |
|
|
Jahaja - igen. Först och främst så gick bytet av SI-batterier utan problem. Allt funkar perfekt. Däremot gjorde den extra sladden varken till eller ifrån i nåt enda hål. DET känns märkligt. Enda jag kommer på är nån extrafunktion för ABS (känn osannolikt eftersom den har en egen lampa) eller tankmätarens varningslampa. När jag plockade isär kom jag även att tänka på att det finns två blinkers. En på toppen som säger vänster/höger, men det finns ju en "generell" åxå som bara blinkar. Den har aldrig funkat tidigare och hade inte ens nån lampa. Kanske ska vara så. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.