AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
621

Är bmw 530touring -94 ett lämpligt köp?

to
8
tonytiger
Äger ingen men ska köpa..har haft 525e34 för många år sedan..
Hej!

Jag är ny här, och ganska okunnig om bilar-men är intresserad! Jag kollar just nu på en bmw 530 touring till mig och familjen..(är gift och nybliven pappa) Studerar och jobbar extra, så det får för närvarande bli en väldigt billig bil, tills studierna är klar:) Har hittat en bmw 530touring som jag tycker verkar ok. Vet dock inte om det är smart att köpa en sådan, den jag kollat på är ju väldigt billig så man blir ju lite osäker..är det risk att det blir en dyr historia av det hel-är frågor man tänker..har tänkt att ha den kanse 1-2år som PENDLINGS bil mest..e18 4mil om dagen..den har skinn och "all" utrustning i övrigt. Killen som säljer har begärt 13000kr för den, men jag kan säkert pruta lite. Den ska besiktas i maj ska sägas, likaså ska skatten betalas i maj/juni nån gång..Finns mycket att säga, men kommentera gärna och ge massa bra tips tack!:):)

Vänligen Tony
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Välkommen!

En liten V8 är inte det jag tänker på som en "billig" bil, om den är manuell så är den säkerligen snålare än en automat iallafall.

Att den ska besiktigas låter inget vidare, få säljaren att göra det först så kan ni komma överens om priset efter eventuella reparationer... Om den är importerad så är skatten beräknad på bilens egentliga vikt, räkna med över 2000:-

Utrymmena är helt ok, inte det största som finns men en barnvagn får plats därbak utan problem.

Har inte haft några större problem förutom avbrutna sladdar i gångjärnen till bakluckan och rost.

Mvh
Mu
616
Mustang

540iat -94
Ska du köra landsväg kan en automat mkt väl gå billigare än en manuell; Automaten har 0,7.:1 på högsa växeln medan den manuella har 1:1. Automaten gör ca 160 vid 3000 varv på högsta växeln medan den manuella kanske 120 130.
Min 530, sedan dock drog ner mot 0.9 i landsvägskörning, 110 130 med farthållare och AC och lite omkörningar. Det var en automat.

Den är nog billig för att allt som inte skriker bränslesnålt i dagens läge är svårsålt. Går bilen bra, lådan växlar bra och den känns solid och bra på vägen borde det inte vara några större problem..
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Man köper inte en bmw 530 för ekonomins skull även om jag nog kört mina billigaste mil med min gamla 735 eller 740 bara för att bevisa motsatsen. (Men jag har å andra sidan inte ägt volvo 240 eller corolla eller något annat som räknas som billigt att köra.)

Det jag vill säga är att du kan ha flyt och köra två år med bara egen service och tankning. MEN, det kan också börja krångla och om du inte kan skruva själv så blir det snart dyrt.

//Magnus

to
8
tonytiger
Äger ingen men ska köpa..har haft 525e34 för många år sedan..
Hej alla, och tack alla för alla svar!(mycket "alla":))

Har mycket på agendan just nu i livet, men ska kolla läget med den aktuella bilen samt kolla upp fler altenativ..

Återkommer...

Vänliga hälsningar tony wallin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.