AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.318

Startmotor "död"

st
56
stemar
525iAM-Touring 2003
Hej
Som rubriken säger är startmotorn död.
Bilen fungerade klandefritt dagen innan. 525IAM-Touring 2003
Är det startspärren som har aktiverats?
Följande har jag undersökt

*Startmotorn klickar INTE
*Bensinpumpen startar
*Batteri=ok har inga tendenser till att ljuset minskar i styrka
*Säkringar=ok
*Provat alla nycklar

Någon som har fler tips innan bilen tas till verkstad

m.v.h
Stefan
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Kolla jordkablar. Är du osäker, sätt en startkabel mellan karossjord och block. Prova att startkabla bilen med. Mät upp batteriet.
st
56
stemar
525iAM-Touring 2003
Kände på den bruna jordkabeln mellan kaross och block men den är hur bra som helst. Får ta och testa och starta de med frugans bil när hon kommer hem. Bytade orginalbatteriet i fjol (tror jag det var) till ett med mer Ah. då jag hade en cell som hade gått sönder. Vore konstigt om batteriet redan skulle ha gett upp. Men det är värt en test.

m.v.h
Stefan
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Vet inte hur du haft det men denna vintern har nog slitit oredentligt på våra stackars startbatteri :)
st
26
stefan350
F11 535IA-11
IROC-Z28-87
Kolla detta inlägg.

Länk
st
56
stemar
525iAM-Touring 2003
Tackar för svaren så här långt, gör en djupdykning i morgon sön. Jag återkommer med besked. Tack så länge

m.v.h
Stefan
Te
63
Tewe
520dT xDrive -18
Har du måhända en automat? Om så kan du testa att vrida nyckeln till startmotorläget och röra i spaken från p-läget mot neutral och tillbaks för att se om givaren som känner av läget på växelväljaren inte är som den ska. Det problemet fick jag på min 740.
st
56
stemar
525iAM-Touring 2003
Hej på er
Sön 2/5
Fortfarande stendöd.
Gjorde en genomgång av alla säkringar igen.
Testade att starta den med frugansbil.
Växelväljaren indikerar som den ska.
Någon annan som har lite tips och ideer.
Bilen är låg så det är lite svårt att krypa under och kolla

m.v.h
Stefan
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Om du kommer åt, prova knacka lite på startmotorn samtidigt som ni startar.

628csi
st
56
stemar
525iAM-Touring 2003
Hej Igen

Fick ett tips att "startspärrboxen" skulle strula. Är det någon som vet mer om denna och eventuellt vad det kostar att byta?
Måste få fixat bilen under veckan

ps
Har precis kommit tillbaka ifrån puerto banus och kan berätta ett det går minst 10st X6 på en volvo, en ganska kul iaktagelse måste jag medge :))

m.v.h
Stefan
Te
63
Tewe
520dT xDrive -18
Vad menas med startspärrbox? Menar du kanske positionskontakt nr 9 på den här bilden Länk

Det var den som jag hade problem med på min förra bil, en BMW 740 (enl tidigare inlägg). Det märktes om man rörde på växelväljaren medan man samtidigt höll nyckeln i startläge. Då kunde man hitta ett millimeterläge där kontakten fungerade så bilen kunde starta.

Kan vara värt att checka säkringar ytterligare en gång till. Vilken säkring som gäller på din bil vet jag inte men det kan du säkert se.
st
56
stemar
525iAM-Touring 2003
Hej Tewe
Tipset "startspärrbox" fick jag av en BMW.mek, Vad det innebär vet jag inte. Var ute och vred om nyckeln, och helt plötsligt klickade det i startmotorn. Från att det inte har hänt något över huvudtaget till att det klickade verkar konstigt tycker jag. Bilen har ändå stått under en vecka då vi varit på semester. Skall ta ut batteriet ( ett powerbull från banner 110Ah tror jag det är) och köra ner och belastningstesta det på månag morgon. Kan vara defekt igen. Har ändå provat och ladda det. Hmmm blir inte klok på det här.

m.v.h
Stefan
st
56
stemar
525iAM-Touring 2003
Hej
Har laddat och belastningstestat batteriet i dag.
Satte i det och vred om nyckeln, och då låter det som någon form av kortslutning i (vid) startmotorn.
Låter som den har gett upp, eller kan det vara något annat?

m.v.h
Stefan
Te
63
Tewe
520dT xDrive -18
En kortslutning i startmotorn ska synas på alla övriga strömförbrukare på bilen. Alla lampor mm ska tappa kraft.

Har du provat tipset från 628csi? Leta upp en träkloss eller pinne och knacka på startmotorn medan en kompis håller nyckeln i startläge. Kolla även kablar som är anslutna till startmotorn. Det kan ju trots allt vara en pluskabel som är "lös" med och inte bara jordkablar.

Du berättar inte om du testat växelväljaren som jag skrivit om tidigare. Du får kanske fundera på att ta hjälp av en kompis med mätinstrument snart.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag tycker det låter som att startmotorn inte får tillräckligt med juice. Om du har dubbelkollat jord och plus på starten, trippelkolla igen.
Som tidigare inlägg också säger, ge solenoiden en kyss med gummiklubban.
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Brända kontaktytor i solenoiden kanske? Kan ge fenomen som du beskriver. Då blir det inte något spänningsfall i övriga förbrukare heller. Kan bli ett fräsande ljud, typ.

st
56
stemar
525iAM-Touring 2003
Hej på er
Har beslutat att lämna in bilen, Lutar nog åt det Kidneyfailure säger med fel i solenoiden.
Har kollat allt annat, även växelväljaren både 2 och 3ggr.
De får göra en noggrannare kontroll på verkstaden. Jag återkommer med resultatet när jag vet.

Tack än en gång för alla tips och ideér

m.v.h
Stefan
st
56
stemar
525iAM-Touring 2003
Hej igen

Startmotorn hade lämnat in. Det var som Kidneyfailure misstänkte. Rejäl kortslutning i solenoiden. Det gnistrade som #¤%.
Måste berömma verkstaden (Supreme Auto) i Malmö. Hämtade bilen med bärgare klockan 0800 tis morgon och ringer 10.30 och säger att bilen är färdig. Det kallar jag service.

Tack än en gång för alla tips och ideér

m.v.h
Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.