AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.712

Farthållaren "hoppar ur"

An
6
AndersJ
750iAL -89
Mitt problem är följande:
När jag kör med farthållaren inkopplad
så släpper farthållaren om när man kör öer t.ex en
asfaltskarv eller någon ojämnhet i vägbanan.
Finns det någon som känner igen problemet?
Var skall jag börja felsöka?

Tacksam för svar
Anders
Visa användare
351
CLiFF
735iAL V8 E38 -98
Låter som glapp i en kontakt, har du kollat bromskontakten? Kan ju vara så enkelt att den glappar. Borde väldigt enkelt gå att se om någon kör bakom dig och kollar om bromskjusen blinkar till när du kör över ett gupp. Hoppas på det billigaste!

// CLiFF
Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Har exakt samma fenomen, men det händer väldigt sällan.

Felix
Jag har också samma problem men det hoppar bara ur när det är kraftiga gupp vilket gjorde att jag trodde BMW ville ha den funktionen men tydligen inte. Var och hämtade lite reservdelar på BMW när jag hörde en man som hade lämmnat in sin bil för att fixa just detta problem, där pratade dom om att byta fjädern som sitter i själva manöverarmen till färdkontrollen och när jag började tänka på denna lösning så låter det inte så tokigt, man slår av farthålaren genom att dra ner spaken vilket torde bli samma sak i ett gupp med en trött fjäder. Har ej gett mig i kasst att utreda detta efter som jag tycker bilen är säkare när farthållaren slår av i kraftiga gupp typ om jag sommnar och bilen kör ut på en åker så känns det lite bättre att någon slår av V12 och unviker att jag håller 140 knutar i slutet på åkern när träden kommer!

Nå väl, tejpa upp denna spak så kan ju denna felkälla uteslutas

Petter
Tjena.

Mitt tips är att ni kollar den som man kallar för växel givare denna berättar för datorn om hur växelspaken står. Om den tappar att driven är i så kommer konstiga fel uppstå. Man ta bort hantaget för växelväljaren och den "fina" trä panelen som sitter runt och sedan så finns den där. Den var väldigt smutsig på min bil så jag gjord rent och gav den lite vård med rengöring och smörjning sedan så fungerade farthållaren utan problem, som bonus kan man även säga att det var skönt att man inte fick "fel på växelådsprogramet" i ansiktet och var tvungen att boota om bilen efter ha kört i gupp...

Ibland så försvann den indikering som visar i panelen vilken växel som var i tidigare men det fungerar nu efter rengörningen.

//Per

Per
Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
750kungen: För ett tag sedan så slocknade min växelindikator på instrumetpanelen. Min växelväljare är ganska sliten i sina lägen och det går att ha den i "fler" lägen fast den är i Drive. Du menar om man "renoverar" under den fina träpanelen så kanske indikatorn börjar lysa igen? Mycket intressant, detta måste undersökas.

Felix
Tjena igen.

Bilen fick en knäpp och började hacka som bara den det var även fel på farthållaren och det var hur skumt som helst... men jag kom på att om jag stängde ac ASC så blev allt som det skulle igen. Troligen är det en trasig eller fuktig ABS givare som ställt till det...

Konstiga fel kan det bli ibland.

//Per

Per
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Växel väljaren spökar på min bil, ska meka med den senare.
Men symptomen är som det har beskrivits här.
Bilen går och går och plötlsigt så tappar den farthållaren. Indikatorn slocknade i instrumenteringen.
När en ABS givare i bak ger upp eller får in fukt så ger antispinn,ABS och det känns som att farthållaren ligger i lite hela tiden. Om man stänger at ASC men knappen så blir att pricis som det skall igen.

Knasiga grejer och det blir inga felkoder lagrade heller....
//Per

Per
br
168
brundins
318 91 cab
316-94
745 -03
HEJ, jag kan verifiera detta hadde exakt samma symtom men vid ur koppling av asc försvann problemet

finns vridet behövs ingen turbo
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Petter Vikström: en lysande ursäkt för att allting inte måste funka perfekt:)):D

MVH
Hasso
Kolla om fart hållaren bara kopplar i från när höger hjul slår för så är det på min ..och jag har kollat med en kille som jobbar på BMW men dom var inte säker men om den hoppar ur vid ett lite kraftigare gupp med höger hjul är det en säkerhets grej .i fall du skulle köra av vägen! Och troligen inget fel
Har nu kollat noga och inte hittat nåt, Mera än att det är växel väljaren som inte ligger exakt i läge eller blir rubbad på något annat sätt och då slår fart hållaren i från.

Det finns bilar och det finns BMW.
Mvh Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.