AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.340

Hur ta lös värmeelement E34

Te
63
Tewe
520dT xDrive -18
Min gamla 525 -91 läker glykol inne i bilen. I samband med kylarproblem så ska det här fixas. Jag har plockat bort det mesta av inredningen runt värmesystemet och även en lucka på vänster sida. Där kan jag se gaveln på elementet och det är bött i framkanten men jag klarar inte av att se om det är någon packning eller elementet så jag måste ta lös det.

Är det någon här på forumet som vet om man kan ta lös ett Siemens element utan att behöva riva isär allt runtomkring? Så här ser elementet ut: Länk
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Har du lilla lr stora kliman?
Te
63
Tewe
520dT xDrive -18
Det är ingen AC på den så den är väldigt simpel. Det enda är att den har separata värmereglage för var sida.
Te
63
Tewe
520dT xDrive -18
Okej jag har lagat bilen och avslutar tråden genom att förklara lite kortfattat hur jag gjorde. Kanske det kan hjälpa någon som har samma problem.

Man måste ta lös mittkonsolen och dra den lite bakåt för att skapa plats för att få ur elementet. Konsolen är i två delar så det är en hel del skruvar. Ta först lös handbromskonsolen och släpp sedan lös främre delen vid växelspaken så pass att värmepaketet går att få ut. Det går att dra bakåt utan att ta lös värmereglagen (om man inte ska passa på att byta instrumentlampa där samtidigt). Var försiktig så kontakter till fönsterhissar och annat inte sträcks sönder bara!

Därefter får man klä av all inredning på vänster sida vid pedalerna och även skruva lös en ”servicelucka” som döljer själva cellpaketets vänstra sida. Skruva lös de tre slangarna som sitter på plaströren vid torpedväggens motorsida. Skruva sedan av plaströren från värmepaketet. Det sitter även en till fastsättning av rören på insidan av torpedväggen med men när den är lös så är det bara att ta lös plaströren och dra den inåt kupén. Lite söligt men man får samla ihop kylarvattnet i något kärl på något sätt så inte man dränker in mattan.

På Siemens finns nu endast en skruv kvar som man kan se när plaströren är borta. Ta bort den skruven och sen är det bara att dra ut värmepaketet rakt ur sin hållare mot pedalerna. Det är hur enkelt som helst!

Mitt värmepaket var riktigt trasigt och eftersom jag inte ville chansa med ett gammalt från en bilskrot med alla problem som det kan innebära, så köpte jag ett nytt från BMW. Det tog två dagar att få hem och kostade 3050 kr och då var det ett utbytessystem som skiljde lite mot mitt gamla. Det var också komplett med nya rör och packningar! En ritning var också med som visade var man skulle ändra för att få dit utbytessystemet, Det var mycket enkelt att få på plats!

Nu är det tätt, varmt och utan glykollukt. Det är verkligen värt pengarna att slippa lukten av glykol. Jag hoppas det dröjer länge till att jag får chansen att njuta av imfria rutor när det är kallt. Nu ska vi ha det skönt i sommaren och hoppas på många fina dagar istället!

/Tewe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.