|
|
|
|---|---|
|
Detta är mest av lite nyfikenhet... Inget jag ligger sömnlös över direkt. ;) Jag hade en 120dA -10 som lånebil i nästan en månad. I jämförelse med min 120i -08 så kände det som att den knappt hade servostyrning, det var inte helt enkelt att göra en sväng med en hand på ratten bara. Min bil däremot har jättelätt styrning. Tilläggas kan, att min bil har M-Sport och 18" medan lånebilen inte hade det. Någon som lagt märke till detta? | |
| har haft både 1or och 3or som lånebil där styrningen varit klart trögare, vet inte vad det kan vara, men något är det ju. har som du funderat kring det, så man kanske kan få ett svar här? =) | |
|
Innan facelift hade väl 1-serien hydraulisk servo (numera elektrisk), där den senare brukar upplevas som mer lättstyrd. Denna jämförelsen borde dock inte vara relevant i det här fallet då vi snackar årsmodell 08 resp 10. Numera finns väl Servotronic att få som tillägg till 1-serien. Om jag förstått det rätt innebär Servotronic att servoverkan varierar efter behov, så att man exempelvis vid högre farter får mindre servoverkan och därmed mer direkt, men tyngre, styrrespons. (ej att förväxla med aktiv styrning som väl även det går att välja till, men som har lite andra "features"). Kan det vara så att lånebilen varit utrustad med Servotronic? Om styrningen upplevs tyngre just i högre hastigheter skulle det kunna vara så. |
|
|
Jag vet inte om den hade servotronic, skulle dock förvåna mig lite när det var en hyrbil som min handlare hyrt genom Sixt. Och det var i låga hastigheter som den upplevdes som trögast. Det är skumt det här. Jag gillar egentligen lite tyngre styrning, men denna var lite väl tung tycker jag. Skulle vara intressant att har vad en ägare till en 10:a tycker. |
|
|
Jag har en 10:a. Har aldrig upplevt styrningen som trög (eller för lätt). Har faktiskt inte reflekterat över detta innan jag läste den här tråden, så det är väl ett betyg på att jag tycker den är helt perfekt ;) Har ju tyvärr inte provat någon annan så nå jämnförelse har jag inte... |
|
|
Sökte runt lite och enligt en del inlägg på andra forum kan det vara så att Servotronic tidigare varit standard på 1-serien (alltså efter facelift med nya elektriska servostyrningen), men att BMW nu gjort detta till ett tillval (2600 kr) istället. Har dock inte hittat någon officiell info som bekräftar att Servotronic faktiskt varit standard tidigare, så man får kanske ta detta med en nypa salt. Skulle det stämma blir ju skillnaden du upplever logisk. Du har i såna fall Servotronic som standardutrustning på din -08, vilket gör att att du får extra servoverkan i låg hastighet, men mindre vid högre hastighet. Lånebilen var förmodligen inte utrustad med Servotronic eftersom det nu är ett tillval. Därmed får du då på lånebilen samma servoverkan oavsett hastighet = styrningen upplevs av naturliga skäl trögare i lägre hastigheter. Skall jag ge mig på en kvalificerad gissning är det förmodligen så att i de fall man inte har servotronic väljer BMW att optimera servoverkan för lite högre hastighet. Detta för att inte tappa för mycket styrkänsla vid aktiv körning. Det sker då på bekostnad av att man inte får så mycket hjälp av servon vid parkering och andra manövrar i lägre hastigheter. Nu spekulerar jag vilt, så ni får ta detta inlägg med en nypa salt :-) |
|
|
För att fortsätta spekulerandet, med en alternativ teori... Om nu Servotronic inte funnits alls tidigare (varken som standard eller option) utan introducerats först på årsmodell -10 kan man ju tänka sig att BMW i samband med introduktionen av detta justerat ner servoverkan en aning på standardutförandet (utan servotronic). Effekten blir att -10:ornas styrning blir generellt trögare (positivt vid aktiv körning, negativt vid parkeringsmanövrar). På detta sätt blir skillnaden också tydligare mot bilar som är utrustade med Servotronic (och förstås även aktiv styrning). En kund kan vid provkörning och jämförelse mellan bilar med/utan denna utrustning lätt känna hur mycket lättare bilen blir att manövrera vid parkering och liknande. Istället för att som tidigare göra en kompromiss optimerar man för aktiv körning. Sedan får kunden själv göra ett aktivt val om man vill köpa till extrautrustningen för att underlätta lågfartsmanövrar. |
|
|
Jag vill minnas att det stod servostyrning inkl servotronic i katalogen när jag beställde min 07:a. Utan att jag betalade extra för detta. Det jag reflekterat över är att min 120d är väldigt mycket mera lättstyrd i låga farter än min förra E46 320i, utan att därför ha sämre känsla när det går fortare. Så jag gissar på att man tagit bort servotronic och gjort detta till ett tillbehör helt plötsligt. Lite konstigt ändå. |
|
| En annan sak som också annorlunda var tutan. Min -08 har en ganska manlig tuta medans -10:an hade en pipig liten fransk sak... Kanske byter leverantörer löpande? Men samtidigt låter det konstigt efter allt man läst om akustiklabb och att allt ska låta "rätt". | |
| Jag är helt på Mumkas bana då jag upplevt samma sak, e46 va i allmänhet trög men nya väldigt lätt vid parkering men samtidigt härligt trög vid aktivkörning:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.