AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.775

Dålig tomgång vid kall motor.

F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Har fått ojämn tomgång som om den inte går på alla 12.
Problemet uppkommer endast vid kallstarter och mest på högra cylinder raden. Om man gasar går den jämt o fint.
När man startar den varvar motorn till ca 1500-2000 rpm för att oroligt sänka sig till tomgångs varv.
När den är genomvarm så går den som den ska.

Nu till vad som är gjort för ca 30 mil sedan:

Nya insugsmebran
Nya ventilkåpepackningar
Insugs pakningar granskade och tätade med flytande packning.
Nya tändstift (BMW orginal)
Ny olja och filter.
Kollat oljepumps bultarna och kamkjedja.
Inspekterat alla lambdasonderna som verkar hela o fina.
Kollat att avgascirkulationspumpen fungerar vid kallstart som den ska.
LMM verkar fungera för den går värre med dem urkopplade.

Har någon en idé om orsak till detta?

mvh F1

Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Kolla att kam- och vevaxelgivare är ok.
Har du tex carsoft så ser du detta där vilken eller vad som har missat, efter ett par felkods-nollningar.
Kan ju vara nån temp-givare också.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag har inte koll på om den motorn har fördelarlock rotorer och tändkablar, men har den det så kan det vara dags att byta något av detta eller alltihopa.
På min E32 750 blev gången betydligt bättre på tomgång med nya fördelarlock och rotorer. Även avgasvärdena (HC) blev avsevärt bättre.
Även tändspolar kan ju ha lite lustigheter för sig

/Mats J
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Hej på er o tack för svaren.

M73 motorn har tändkablar och rotorer precis som M70 motorn. Mats J kan ha en poäng där att det är tändkablarna eler rotor som är slitna men av värmen från motorn får bättre kontakt.

Var sitter kam- och vevaxelgivarna på M73 motorn?
Carsoft är det ett diagnosprogram för hemmabruk och isåfall hur o var skaffar man det?

mvh F1
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Om du går in och tittar på mina bilar och 750:n så kan du kolla i bilbloggen för min bil.
Där är det bild på kamaxelgivaren inringad.

Naturligtvis är stift och kablar och fördelare bra att kolla upp.
Köp originalstiften av BMW-åf, det lönar sig duktigt vill jag lova.

/S
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
En uppdatering av felet.
Nu har bilen svårt att hitta tomgången precis efter start även om motorn är varm.
Den varvar upp ner mellan 900-2000 rpm och det upphör först när man lägger den i Drive och sen till N eller P växel.
Och därefter är tomgången jämn o fin igen.

Vill också tillägga att jag mätt upp hela tendsystemet kablar, rotorer, fördelarlock och värdena är perfekta.

Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Låter precis som det gjorde på min och då var det kamaxelgivaren som felade. Har för mig den inte var så dyr, du kan få den hemskickad av ÅF.

Kanske kunde vara värt att bara "testa" eftersom det inte är varken svårt eller tidskrävande att byta den (var försiktig med ljudkåpan bara).

/S
ac
8
acebmw750
750iA (E38) 12/1994
Jag liknande problem med min E38 750i 12/1994 med M73 motor. Jag bytte nyss tändstiften och hade tänkt byta ventiskåpspackningarna och insugsmembranen.

ac
8
acebmw750
750iA (E38) 12/1994
Här finns ganska bra instruktioner för hur man byter kamaxelgivaren:

Länk

F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Jaha då var det dags att summera denna tråd.

Efter era tips om kammaxelgivare och tändkablar började jag felsöka på det men utan resultat.

Inskaffade Carsoft och körde en diagnos och fick fram att tomgångs ventil eller tomgångs ersättninsvärde var felaktigt.
M73 motorn har ingen gasvajer och behöver därför ingen tomgångs ventil eftersom gasspjällen styrs av s.k. flybywire (elektroniskt). Alltså använder motorstyrningen ett tomgångsvärde som reglerar tomgågsvarvtalet med gasspjällen.
T.ex. M62 motorn i 740 har gasvajer till gasspjället. Vid tomgång så är det stängt och då öppnar en tomgångs ventil som reglerar luftmängden till motorn istället.

Jag började tro att det var fel i elektroniken eller mjukvaran i motorstyrningen.
Men felet blir värre och oregelbundet. Stundtals slog motorn ifrån även om gasen var i botten.
Slutligen började bromseffekten försämras vid låga varvtal.

Vid det här laget är man så jävla irriterad på bilen så det börjar bli intressant.

Bromsservot styrs av vakumet i insuget och det var det som gav mig en ledtråd.
Jag kopplade in en vakummätare i en av de extra vakumanslutningarna på vänster gasspjäll. Vid kall motor och tomgång var vakumet mindre än hälften jämfört med på höger insug.
Fram med startgas och spreja på alla insugs delar och när jag sprutade ner vid insugspackningarna rusa motorn som besatt.

Bara att börja riva ner allt igen.
Väl med pakningarna för insuget på vänstersidan (höger cylinderrad) i handen kan jag konstatera att båda pakningarna har breda djupa sprickor som sträcker sig förbi flänskanterna.

Slutsats.
När insugspackningar till M73 blir gamla tenderar dessa att krympa och hårdna. När man sen lösgör och återmonterar dem så kan rörelser mellan insuget o cylindertoppen få dem att spricka.

Sprickor i packningarna gör att motorn får tjuv luft. LMM mäter luftmängden som paserar i luftfiltret och motorstyrningen justerar bränslemängden efter luftmängden. Vid förbränning blir det dåliga avgas värden (för snålt) och lambdasonderna känner av detta. Motorstyrningen kompenserar med att öka bränslet. Motorn varvar upp men värdet blir fel igen och motorstyrningen försöker strypa luften med spjället och till sist så slår motorstyrningen ifrån och börjar om igen. Därav att motorn varavar upp o ned.

Om insuget får förmycket tjuvluft försämras undertrycket och följden blir att bromsservot inte funkar som det ska.

Jag är nu 6500kr fattigar efter att ha skaffat 4st nya insugspakningar. Men lycklig ägare till en V12a som spinner som en katt.

mvh F1
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.