|
|
|
|---|---|
|
Jag är nyfiken påom det är fler som har problem med att TVn släcks ibland eller kanske slutat funka helt. Jag har tidigare haft 2 BMW med den äldre 4:3 TV skärmen och båda slocknade med tiden. Och nu slocknade även min senaste TV. Som den signal ingenjör man är så fixar man gärna elfelen själv. Och efter lite isärplockande och letande hitta jag felet. Felet visade sig vara glapkontakt i lödningar på lampstyrkortet som tänder lysrören till skärmens bakgrundsbelysning. I alla 3 fallen var det samma komponent som lossat. Om det är fler här på forumet som har detta problem så skriv gärna i denna tråd, så ska jag lämna en detaljerad beskrivning av hur man åtgärdar felet. mvh F1 Power | |
|
Jag har liknande symptom. Skärmen slocknar till och från. Ibland kan man tända den genom att banka på sidan av mittkonsolen, så sannolikt är det glappkontakt någonstans. Mvh /FB |
|
|
Min senaste reparation dokumenterade jag med bilder för jag tänkte att det måste vara fler som har detta problem. Min tanke är att lägga upp fixen bland mekartipsen. Det tar ca 30-60 min att fixa om man är van att hantera elektronik. Håll ut, ska bara sätta ihop bilderna till ett Mektips. |
|
|
Låter bra att det finns en lösning för detta problem. Vill gärna få tips om hur man fixar en svart tv Janne |
|
| Hade samma problem fick en kanon beskrivning av "otto" nu funkar det perfekt | |
|
"Lysande" F1. 1/2 - 1 timme borde man få loss, även om man har ont om tid. Mvh /FB |
|
|
Jag har inte fått svar i från Autopower om de vill ha tipset eller inte så nu skiter vi i det. Jag lägger upp fixen här i taggen så kan vi väll se om det hjälper er. Ni behöver följande för att laga skärmen. Kylsprej med rörspröt för presitionens skull (Biltemma 99kr) Lödkolv med smal spets 1-2 mm max. Lödtenn Torx 10,15,20 och 25 Kryssmejsel Ph 1 och 2 kort ca 10 cm och en normal lång Ph 2. Spårmejsel 4-5mm bred spets Tålamod och stabila händer. Ingrepet görs med batteriet ansluttet och nyckel redo i tändlåset. 1. Börjamed att öppna handskfaket och ta ut inertaket (4 st Ph2) kort mejsel en fördel. 2.Avlägsan trälisten ovanför facket genom att lossa de koniska plast muttrarna (4 st). 3. Avlägsna trälisten till höger o ratten genom att dra den rakt ut. 4. Lossa skruvarna som håller radio/TV enhetens träpanel en i var övre hörn och en i mitten under väljar ratten (3st Ph1). 5. Lossa skruvarna till plastfronten (4st T10) men låt fronten sitta kvar. 6. Lossa skruvarna (4st Ph1) som håller enheten i konsollen och ta ut den. 7. Avlägsna kabelkontakten som går in i själva skärmen och låt övriga sitta kvar. 8.Lossa skruvarna (3 st T20) som håller TV-skärmen i radioghassit 9. Avlägsan plastfronten och ta ut tv skärmen. 10. Dela på TVn (4st Ph2). 11. Nu syns en hålperforerad dosa på själva skärmens baksida. Lossa dosan med skruvarna (4st PH1). 12. Dela dosan genom att lossa skruvarna på kortsiderna (2st Ph1) den enna har en jordtråd. VARNING! Kortet jobbar med induktiv högspänning ca 500 V så var försiktig med var du sätter fingrarna. 13. När lampstyrkortet är frilagt ska TV kabeln anslutas igen och tändningen slås till så att enheten startar har du tur nu så är TVn släkt. Är den inte släkt får man hoppa över kylsprejen och göra momentet i punkt 15 istället. 14. På kretskortet finns det 2 koppar spolar i ena hörnet. Straks innan för dem finns det 6st pyttemå platta motstånd. Spreja med kylsprejen på dem ett ått gången tills TV tänds. Det ska höras en högfrekvent ton ungefär som en kamrablixt som laddar upp. 15. När tv tänder så prova att trycka med rörsprötet Inget metaförmål för då kan ni hiva skiten sen. På kylsprejen och då kommer TV att blinka till eller slockna på så sätt kan man isolera felkällan. Obs om det inte är där felet är så frtsätt proseduren på resten av kortet tills du hittar glappet. 16. Stäng av enheten och lossa kablarna som går till kortet med spårmejslen. 17. Ta in kortet innomhus och löda försiktigt fast komponenterna som glappar. Det räcker oftast med att smälta tännet för att det ska fästa igen. Obs kyl gärna med kylsprejen efteråt men inte för tidigt då blir det en kalllödning. 18. Ut i bilen och prova. Testa att trycka med rörsprötet igen för att se om det fortfarande glappar, om det gör så gör om från punkt 14. Är det helt så är det bara att återställa genom att göra momenten baklänges. Som sagt 3 av 3 har det varit samma komponenter som varit lösa. Min teori är att det blir varmt i det hörnet av kortet vilket får lödningarna att mjukna sen gör bilens vibrationer att dem stressas till att brista. Lycka till. mvh F1 |
|
|
Niklas80: Kul att mitt tips hjälpte. F1 Power: Jättebra beskrivning, precis dessa 6st ytmonterade effektmotstånd var det som krånglade för mig också. Hoppas & tror att AP lägger upp ditt fix som ett mektips. /Stefan |
|
| F1 Power: Jag fick in din förfrågan på mekartips via mail och jag svarade 12/5 att jag gärna ville ha in det när det var klart. Du hade bilder också? Skicka det till samma mailadress som förra gången så fixar jag så det kommer upp så snart jag hinner. | |
|
Kul med kreativa tips och beskrivningar på lösningar. I tillägg kan man kanske nämna att man ofta växlar mellan kyla och värme när man felsöker (med lämplig varmluftspistol, inte stora färgborttagaren inställd på 350°..) Då kan man ringa in och verifiera felet/lösningen både före och efter jobbet. I punkt 17 ovan går det lite snett: Att löda om komponenter bara genom omsmältning utan nytt friskt lod är att tigga om problem, likaså att kyla med kylspray direkt på en nygjord lödning. Kallödning är ett relativt begrepp, kyla är inte inblandat, mera att lodet blir kornigt pga rörelse innan lödningen är klar eller att gammalt lod värms upp en eller flera gånger. Ser fram mot mektipset, initiativet är bra. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.