|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Undrar lite om hur mkt effekt man kan få ut ur motorn på 330 utan att överladda eller byta massa delar i motorn. Dvs för under 20-25000kr. Chipp ger väl ca 25-30hk, vassare kammar + sportavgassystem ger väl 20hk till, stämmer detta eller? / Daniel | |
| Lägg till 50000kr så köper du en kompressor kit ligger på ca 75000kr ger ungefär 150hp++ | |
| Tråkigt svar, men det bästa alternativet är nog att byta bil... | |
|
+1 Sechs macht Spass! Mina bilar: Länk |
|
|
330 är nog bland de svåraste att få ut lite extra med utan överladdning. den har ju redan 77häst per liter o det får väl anses som redan ganska effektiv. du får nog ut max 15 häst på 98 chip och racekattar.. sen om du tvunget kan tänka dig betala 25 så kan du väl passa på o köpa nån lämplig trimkam (t.ex omslipning för 4-5 tusen) eller ny men det kostar mer än det smakar Länk sen kan du ju köpa dig ett extraktorrör med.. men förvänta dig inga undervärk... max 265 häst i motorn efter dessa mods. |
|
|
chip 30hk på sugmotor? hahaha /Jonas |
|
|
30 hästar + på en 3-liters insugsmotor känns som en REJÄLT svår ökning. Jag skulle vara väldigt skeptisk till de siffrorna.. Det är klart det går att få ut 30 hästar till ur motorn, men inte bara genom att ändra bränsleblandning och tändkurva. För en sådan ökning måste bilen få mer luft per tidsenhet och det finns två sätt att åstakomma det. 1. Högre varv 2. Överladdning Vissa trimfirmor räknar kallt/fel/missvisande med att om de ökar "maxvarvet" med 10% så genererar det 10% mer effekt. En sanning med modifikation eftersom det inte riktigt funkar så... Så för 20.000´ så skulle jag gissa att en riktig mappning + kanske öppnare utblås för finare ljud skulle vara mest "value for money". //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Kolla på ebay.com el ebay.de där köpte jag min kompressor kit igår kväll för 15000kr plus frakt och tull. Men de är fästerna till kompressorn som måste bytas ut så att det funkar på min Bmw 750 E32. |
|
|
tull inom eu? //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Ska du chippa bilen så räkna med 12-15 hk och välj då intevallet för de små extrahästarna så att du verkligen känner av det när det behövs (rimligen i omkörningsintervallet). Du kan köpa vassare kammar för sådär 20´SEK, men då tillkommer ju jobbet förstås. En kompressor ger sällan 150 extra hk. På min bil gav det drygt 100 hk och det tyckte Turbocenter var väldigt bra uttag ur den sexan. |
|
| Kitet kommer från USA som jag köpte. | |
| 330-mike man räknar att man kan max få ut 60% ditt kompressorkit det stämmer ganska bra. Då måste du köpa en större kompressor som laddar 8psi eller mer men den kostar skjortan. | |
|
Vet inte hur det är på e46 men till 328 e36 har jag läst om följande underfundiga modifieringar som bidrar till ökad effekt: Störe insug (från 325) Underdrive pulleys. Mindre remhjul på t.ex styrservo och vattenpump (www.uucmotorwerks.com) Demontering fläkt. (www.understeer.com/fanclutchmod.shtml) Och så det vanliga så klart: Öppet filter Bättre avgas (hela vägen inkl. grenrör) Chip / Mappning Kamaxlar (vassare) Hur gör dom för att få ut över 300 hk i en STCC bil? Det är väl vanliga 2 liters "standard"-motorer utan överladdning? |
|
|
Okej 25 hk kanske är något optimistiskt för ett chipp, men men. Kompressor vet jag ger bäst effekt som ni säger, men jag funderar på att köpa en m3 i framtiden och istället lägga de pengarna på kompressor till den bilen. Det kostar ju lika mkt för kompressorkitten till 330 och M3 i stort sett. STCC bilar har ju gjort om hela motorn i stort sett, de har bytt kolvar, spridare, stakar, kammar mm. Då får de ut en hög effekt ur en sugmotor. Och de är inte standard längre då. Jag skiter nog i att trimma denna 330, sparar pengarna och lägger på en M3 istället. |
|
|
En M3 är nog ett klokt val. 200 på bakhjulen e fler än 400 på forumet. |
|
|
amullo: mjo det är nog sant, om du nu syftade på mig =) 265 var nog till o ta i men 250 får han nog garanterat ut på vassare kammar. låter klokt att köpa en M3 istället. |
|
|
Haka inte upp er på småsiffror nu :) Forumet har ett fel på plus minus 20% i hästkrafter :) Köper nog m3! / Daniel |
|
|
Eftersom kammar har kommit upp som alternativ här i tråden, undrar jag om någon med erfarenhet kring dessa på en E46 kan tala om hur stor effektökning det egentligen ger? Krävs mappning för att optimera det effektuttaget, eller reglerar systemet det självt? |
|
|
De flesta talar om högre toppeffekt hela tiden, vad gäller trimning. Visst, det går väl att porta toppen och byta kammar och greja så att man får ut 20-30hk till, men det blir en spetsig effektkurva som kanske kräver en mer tätstegad låda för att kunna använda ökningen. Det är inte säkert att man fått en snabbare bil för att man höjt toppeffekten 30 hk. Kan vara tvärtom nästan. |
|
|
330-mike: problemet ligger väl egentligen i att du inte kan köra på för vassa kammar utan att byta div fjädrar. det skiljer ju en jävla massa på vässad trim o racekam...... med en motor som andas bra, mappad för 98-99okt o höjt varv till (7300?) med racekam borde kunna klämma ut 250hk+. kanske byta grenrör med vad vet jag. är absolut ingen expert men 83häst per liter i den motorn borde inte va några större problem. finns här ingen expert på forumet som kan uttala sig? =) |
|
| Anders-72: ja kan ju bero på att det är de enklaste sättet o få ut lite extra :) ja klart att det blir en helt annan karaktär över hela registret! oftast är väl skillnaden före o efter samma, eller försämrad i de flesta fall vid normal körning? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.