|
|
|
|---|---|
| Som rubriken lyder är det några skillnader bilarna emellan? | |
|
Internt är motorn detsamma, men skiljer sig på några viktiga punkter ändå. Kanske viktigast är insprutningssystemet. 118d har solenoidinjektorer som jobbar på 1600bar. 120d har ett modernare system på 1800bar med piezoelektriska injektorer. Detta gör att man kan tillföra mer bränsle med större noggrannhet, och således kan ta ut mer effekt. Även turbon är annorlunda, exakta skillnaden vet jag inte men man kan ju anta att den är lite större och laddar mer. Motorstyrningen skiljer sig också förstås. Andra skillnader: - 120d har en annan växellåda, en ZF istället för en getrag, dock samma koppling. Rimligt att anta att den i 118d tål mindre vrid. - 120d har lite kraftigare frambromsar, lite större och tjockare skiva och andra ok. Kan vara att det finns fler mindre skillnader, man kan som vanligt lära sig en del från reservdelskatologer och www.realoem.com |
|
| Ursäkta stavfelen... :-D | |
| tack för svaret, har diskuterat det med far min som äger en 118d och han vägrar erkänna att det är skillnad på motorerna emellan och att min är snabbare;p | |
| 120d har ventilerade skivor bak, vilket inte 118d har. Undrar varför BMW tar ut 184HK, 380NM i 320d och 177HK, 350NM i 120d? Förut var det det samma. | |
|
har en till fråga inom samma ämne, passar 118d kat/pf till en 120d? Tänkte köpa en begagnad och rensa på innehåll så det spelar ingen roll vad som finns i bara alla anslutningar passar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.