AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.200

Dålig Tomgång uteslutningsmetod.

Hejsan.. jag har sökt å sökt på detta forum och läst tråd efter tråd om oss bmw fantaster som har problem med tomgången. problemet verkar ju variera i storlek från bil till bil men ingen verkar någonsin kunna skriva om problemet blev löst eller om det sket sig.

Då jag har samma problem så tänkte jag lyfta dessa trådar lite genom att skriva
vad jag har gjort och tänker göra för att åtgärda detta problem.

jag tar allting från start när jag köpte bilen.
Vid köpet såg jag att det var en aning för lite olja i bilen så jag skvätte i lite till
av en helsyntetolja jag fick låna av en vän. Jag råkade skvätta lite för mkt så det vart över det övre strecket.
Det var i samma veva som den började bli bluddrig på tomgången och svajade friskt mellan 500-1000, 200-700, 200-1000rpm och tillslut så dog den.
Detta hände när motorn var varm.
Jag tömde ur oljan, böt till ny olja + filter i hopp om att det skulle vara det som
var problemet.

Tyvärr fortsatte den svaja med lika stora svängningar när motorn var varm.
Tog mig en sväng på kvällen å fast motorn var kall så började den å rycka å bilen ville sakta ner å dö om jag inte gav fullgas vilket den då hoppade igång och gick bra igen. tordes inte hålla låga varv så jag höll runt 2500-3000rpm konstant och åkte hem.

Dagen efter skruvade jag ur alla tändspolar, mätte motståndet i gummihattarna som sitter över stiften och hade mellan 1,0 till 1,10 i motstånd mätt på 20k.
skruvade ur stiften för att kontrollera dem, lite sotiga men inte så mkt.
rengjorde stiften.
komptestade bilen. den låg från cyl. 6 till 1 på 10,10,11,10,11,11 i bar
(vilket jag läst ska vara helt okej)
provstartade bilen och drog ur lmm'en. motorn gick sämre men den gick. LMM funkar alltså.

Drog av batteriet i en timma. körde sedan till grannstaden och tillbaka vilket sammanlagt blir 2,2 mil.
väl i grannstaden efter halva färden så låg jag i låga varv och körde runt. märkte då att bilen blev lite ryckig i sin körning. ungefär som att soppaflödet skulle vara dåligt. Bilen höll sig dock levande och ville inte stanna till för att dö.
Körde hem till min egen lilla stad och väl hemma så verkade den fungera normalt igen.
Dagen efter körde jag runt i stan, körde lite riksväg å varmkörde bilen riktigt.
Än så länge så verkar den må bra.

Det jag har kvar å titta nu är:

Bränsletrycket (dåligt = byta soppa filter alt. pump)
Tomgångsmotor (göra rent den efter bra beskrivning här på forum och unitedbimmer.com)
Vevhusventilationen (blåsa rent den och kolla flödet)

Det sitter ett "sportfilter" från biltema på vilket jag också läst kan påverka
lmm'en men eftersom den funkade så verkar det inte vara något problem.

anledningen till att jag tänker fortsätta kolla efter fel är för att min instinkt säger
till mig att leta efter ett "synligt" fel så jag har svart på vitt varför den betedde sig som den gjorde.

vet inte riktigt om detta är till någon hjälp men eftersom många inte skrivit
vad som löst deras problem så tänkte jag skriva min historia och vad som tillslut löste mitt problem :)
en liten notis:
Jag hade inte märkt att bilen gick oroligt på tomgången när jag provkörde den innan köpet. orolig tomgång kan ju ha funnits innan jag skvätte i för mycket olja också. dock hann jag inte köra bilen tillräckligt varm för att det skulle märkas.
ej
108
ejla
850 E31 -91
523 E39 -96
635CSi E24 -83
Om membranet på vevhusventilationen är slak så beter bilen konstigt. Ojämn tomgång, motorn kan dö när man stannar på rödlysen, osv. Membranets kondition är svårt att bedöma om man inte har både nya och den gamla bredvid varandra. Testas t.ex. på följande sätt: Stoppa en slanganslutning i munnen och täpp till de 2 andra med fingrarna. När man blåser alt. suger i så känner man tydlig skillnad! Man hör också hur ventilen öppnas och stängs.
Kämpade länge med min E39:s tomgång, men till sist bytte ut vevhusventilationen (ventilen) och M52:n spinner nu som en kattunge!
Gummislangarna på vakuumsidan är färskvaror också!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.