AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.924

e46 touring ryckig

re
7
reximillian
523i Touring LCI
M-sport
2009
har precis inskaffat en 320 e46 touring 03:a, är väldigt nöjd me den...

förutom att när man ligger på låga varv så hostar (rycker) lite i motorn, den tvekar liksom men så fort man kommer över 2000 varv så försvinner det,,
det som stör mig, att jag har haft bmw bilar innan men ingen annan har reagerat på detta vis,,
så jag gick igenom stifft och tändhattar men dom ser nästan nya ut absolut ingen sot lr liknande,så tänkte jag att det kanske kommer in tjuvluft nånstan i motorn men hur hittar men det i så fall,

det man vill veta nu, är detta ett fabrikat fel från bmw lr kan man åtgärda det på nått vis

För bilen i övrigt är i absolut nyskick 2 ägare innan mig, alltid servad hos bmw,
riktigt välvårdat bil, så när jag ringer återförsäljarn och frågar om detta fenomen då säger han bara att han har ingen anning va det kan vara,och att han inte känt av det, så länge han har haft bilen inne hos sig,,,

så har ni några tips lr vet ni nått om detta så är jag jätte tacksam för alla svar,,,

mvh///rexi
bmw ska inte tveka,,,,,
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kan vara tjuvluft vid gummibälgen mellan LMM och trottelspjäll, pos.3:Länk
Det är vanligt att den spricker vid t.ex förgreningen till tomgångsventilen. Att spraya lite startgas med motorn på tomgång kan avslöja tjuvluft då varvet ökar lite när man träffar rätt.
Ett snabbtest av LMM kan du göra genom att ta ur kontakten bara. Då går miotorstyrningen på fasta blandningsvärden och styrs endast av spjällägesgivaren.
Hittar du inget då, föreslår jag att kolla lagrade felkoder. Kan vara en kamlägesgivare, ev. vevaxellägesgivare oxå.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Eller det kan vara tempsensorn.
Får du ge extra gas vid start och dippar varvet till 400?
Får du motorstopp?
När vi bytat tempsensorn på vår 325, E46 -03 så gick/går den kanon..
Felkoden sade tempsensor men inte förrän efter 3.e kontrollen och då var jag närvarande. Vilket kan betyda att de (mekarna) struntat i det tidigare trots upprepade klagomål.

Byta upp sig? Till vad då?
re
7
reximillian
523i Touring LCI
M-sport
2009
Anders-72
tack så mycke för svar,, jag ska kolla detta omedelbart dock så hinner jag inte göra det innan söndan då jag har ett hellweek framför mig på jobbet,
men jag återkommer med svar så fort jag har gått igenom lmm

karlhilding
tack så mycke för svar,
dock så behöver jag inte ge extra gas vid start och varvet håller sig jämn
och har aldririg fått motorstopp men om jag inte hittar nått galet vid lmm
så får jag köra en felkodsdiagnostik på bilen,,

tack igen och trevlig helg på er
///rexi

Som Anders-72 säger och hänvisar till via länk. Hade själv samma problem med min 328. Den hade spruckit lite grand vid det T korset. Jag tog ett gummi lim som vi har på jobb och fixade sprickan med det. Fungerat perfekt sedan dess. Skönt att slippa lägga ut de pengarna när det gick att lägga på lim. Du kan även ta silicon över sprickan.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Clintan66, tyvärr är det nog bara lite livsförlängning av gummibälgen som du åstadkommit, även om det säkert fungerar temporärt. Dock är det säkerligen svårt att få tätt på alla ställen runt den smala veckade delen (det är i vecken som bälgen är svagast) om man inte bakar in hela förgreningen i "gegga"...

Jag bytte inre bälgen med förgreningen för tre år sedan och igår bytte jag yttre bälgen närmast LMM, eftersom den börjat visa torrsprickor på diverse ställen (ingen genomgående ännu) och vid närmare inspektion var det inte svårt att enkelt provocera fram flera genomgående torrsprickor gen om att böja och dra i den gamla bälgen lite lätt - gummit var väldigt torrt och sprött...

Som temporär lösning är gummilim och silicon säkert bra, men räkna med att det är dags att byta bälgen om den spruckit!

Det var betydligt enklare att byta yttre bälgen - tog bara några minuter och då passade jag även på att ta bort luftburken och göra den ordentligt ren invändigt. Jag rengjorde även LMM:ens "trådar" med speciellt rengöringsspray från CRC när jag ändå hade allt borta!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Sant som du skriver Johan B. Men måste säga att detta gummi lim som de har på jobb var i en liten tub och torka på 2 röda. Djävulskt bra. Tunn flytande och man ser inte vart jag lagade det, men det är sant som du säger.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
re
7
reximillian
523i Touring LCI
M-sport
2009
hej grabs, tack för alla svar men prövat alla tips hittade inget fel på bilen, till slut så bestämde jag mig att köra lite insprut rens,,
wola problemet löst,,
nu är det inget hackande kvar tänk om man va lite färskare på bilar och lämnat in den hos bmw dom hade väl skickat an saftig faktura utan ens hittat felet,,
men nu kan jag andas igen och bilen går fläckfritt...

tack igen och ha det bäst...

Bimmer 4 life!!!!
Kul att höra, jag har också en e46 som är lite ryckig ibland. Skriv gärna Exakt vad du köpte för insprutsgrej.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.