|
|
|
|---|---|
|
Jag har den senast tiden börjat fundera på om inte forum av olika dess slag skapar en del problem och inte bara hjälper till lösningar. Tex. Automatlådor som ej växlar perfekt vid vissa tillfällen.. Gemene man kanske inte har sett det som ett problem, först någon tar upp frågan.. Jag tror att om en tillverkare får höra tillräckligt mycket om problem så blir det lite som "Pojken och vargen". Sen tror jag vi förstör för varandra genom att prata om problem som i sin tur leder till prissäkningar på beg. marknaden. En bil kan gå sönder, ha småfel osv - jag tror vi måste tillåta det och njuta av våra käraste ägodelar istället. Vad anser ni? /Andreas. | |
|
Jo, så är det nog, men lite svårt att undvika. När man varit ganska aktiv här ett par år börjar man ju nästan undra hur man han ha ett så jäkla kasst bilmärke. Och alla andra trevliga människor här med! :) Så fort man hör om något småfel är det nog som du säger många "bilhypokondriker" som letar på det felet på sin egen bil oxå. Det gäller väl att utveckla något slags psykologiskt filter där man silar ut nyttigheterna från det rent nedbrytande, även om det inte är lätt.. |
|
| Ditt exempel om automatlådor som inte växlar perfekt vet jag inte om jag köper... Bara för att gemene man märker det för att han inte har läst om det, innebär det att det inte är fel på grejerna då? | |
|
Jag tror att de som är på detta forum är mer intresserade än snittet av sin bil och att den ska funka optimalt. Är man mer road av friluftsliv än bilar så hänger man på utsidan.se där det diskuteras detaljer på knivar, tält och andra friluftsprylar. Här finns bil intresserade och vill man inte höra deras detaljer är det fritt att inte läsa. Man kan ju också få en bild om "ska det vara så" som verkstaden hävdar eller är min bil knas på något vis. /Patrik, glad att forumet finns och vill att allt på bilen ska funka /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Tycker att forumet är en ovärderlig källa till kunskap om märkesrelaterade fel, som kan spara pengar, ex vis lösa oljepumpsbultar som BMWverkstan" aldrig hört talas om, skakningar i framvagn och mycket annat, givetvis finns även en del strunt som måste silas bort, vilket man snart lär sig tex att återvunnen spillolja på Lidl skulle vara bra för din BMW maskin./ Fortsätt läs och lär! | |
| Jag håller inte med och förstår inte riktigt resonemanget. Att kunna dela med sig och även ta del av andras erfarenheter är väl själva poängen med AP? Vi ska inte låta bli att diskutera problemen med våra bilar för att det ska verka som att en BMW aldrig kan gå sönder och är konstruerad för att rulla 30000 mil utan underhåll? Vad gäller äldre modeller finns det mycket erfarenhet hos nuvarande och tidigare ägare som ev kan hjälpa de som har problem idag. Beträffande nya modeller är det väl här som problem kommer till allmänhetens ( nåja, bilentusiaster i alla fall ) kännedom snarare än hos säljarna i nybilshallarna. Det hade inte varit varken intressant eller informativt med ett forum där man bara talar om hur bra allt är med sitt favoritbilmärke. Jag har dragit oerhört stor nytta av den samlade kunskap som finns här och upplever det som att AP är det bästa svenska bilforumet. Diverse småfel ingår i bilägandet men det är bättre att kunna åtgärda ev fel än att låta det vara eller att behöva lämna in bilen på märkesverkstad för att åtgärda något som man kan göra själv, beroende på mek-vana. | |
| Har åxå ibland som Anders -72 säger undrat vad man har för bilmärke. Men man bör nog för det första se att denna sajten är stor med mycket medlemmar samlade runt samma märke. Dessutom är min uppfattning att en BMW generellt ägs av folk som är lite mer intresserade av bilen i sig självt, alltså inte bara som en transportmaskin, och dessa är nog överlag mer uppmärksamma på farkosten, mer intresserade liksom. Själv filtrerar jag en hel del här samtidigt som jag vet om att här finns väldigt mycket spetskunskap. Den dagen jag har en BMW igen som inte enbart är en bruksbil kommer jag att använda sajten än mer. | |
|
Man måste läsa bilforum, AP eller andra märkesforum med viss förståelse. Många inlägg och frågor handlar helt naturligt om när något inte funkar som tänkt. Ingen skriver och berättar om när allt funkar helt klanderfritt, det funkar inte riktigt på det viset. Om man inte inser detta tidigt så kan man lätt tro att bilarna inte har annat än problem hela tiden, vilket naturligtvis inte är fallet. Det finns tusentals liknande forum och frågespalter, om allt förutom bilar, från helt öppna till slutna enbart för yrkesfolk osv. Det handlar om el och vitvaror, radio och elektronik, datorer, verkstad och industri osv, osv. Men man får inte förledas tro att allt bara går sönder hela tiden... FP |
|
|
precis som folke nämner så skriver dom flesta bara när bilen strular... Men en sak som jag reagerar en del på är personer som igentligen knappt kan något dvs läser sig till svaren på nätet skriver på bla autopower. Det är ganska enkelt att hitta dessa individer. För oftast så stämmer inte deras råd till 100%.....men därimot så brukar dom vara "vältaliga" Trisst! På skojs skull händer det att man kastar ut någon fråga inom deras special områden bara för att... Själv tycker jag att kunskaps nivån här inne på autopower har trillat rejält sedan topp åren. Tänk när även bilmekar med egen verkstad kunde svara här inne utan att bli påhoppad för att sedan lacka ur och tröttna på sidan! |
|
|
Pelle Persson: Tänker du på mig? Visst har jag begått misstag, ingen är perfekt. Bilmekar med egen verkstad antar jag är Jarls i Helsingborg? Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.