|
|
|
|---|---|
Verdi |
Kollar i vanlig ordning runt lite. Hittat en 330d uttagen i november. Står som -09:a på bytbil. Undrar dock om det inte är en -10:a Fabrikat: BMW 330D TOURING Färg: GRÅ Fordonsslag: PB Fordonsår: 2009 Fordonsslagsklass: I Chassinummer: WBAUY91090A163508 Typgodkännandenummer: e1*2001/116*0308*12 Typgodkännandedatum: 2009-07-16 Senaste EU-regbevis del 1: 2009-09-18 Senaste EU-regbevis del 2: 2009-09-18 Handelsbeteckning: BMW 330D TOURING Från vägverket: Fabrikat BMW Modellår 2010 Modell 330d Touring, E91 (245hk) 1:a dat. i trafik 2009-11-06 * Fordonstyp PB / Stationsvagn (kombivagn) * Tillv.mån. 200909 * Vad säger panelen? Och vad skiljer en -09:a från en -10:a i övrigt? Jag kan plocka ut den här för ~355k som tjänstebil, då har den varit ute i 6 månader och gått 900 mil. En sprillans ny exakt likadan (för jämförelsens skull) hamnar runt 390k eftersom vi har 11% på bilen och sen är det en del bra erbjudanden på touring och comfort+dynamic-paketen just nu. Skiljer bara 35 tusen. Det är det nog inte värt va? |
| Bilen är en 10a (bilar tillverkade from sept blir ny årsmodell). Det är inte värt 35k då du med en ny bil får speca den som du själv vill, och dessutom kostar det bara ca 500kr mer per månad för företaget att ta en ny bil med nybilskänslan intakt. Förmånsvärdet blir ju detsamma på bilarna. | |
Verdi |
Jo, fast när man börjar speca så blir det fort dyrt. :) Dessutom är det tamejfan omöjligt att få nån rätsida på vad tjänstebilen kommer att kosta. Har ett kalkylark från min arbetsgivare som vill räkna på 35% restvärde efter 24 månader. Går inte att ändra heller. Låst fält. Jag måste räkna själv. Men bara att ta reda på alla regler är ju snudd på omöjligt. Hur f-n kan det vara så krångligt? Inte bara skatteverkets regler utan även företagets. Ni vet ju att jag är en snål jävel som räknar på det mesta. Min senaste idé och bakgrunden till det här tjänstebilsträsket är att ta de dryga 200 tusen jag får loss från bilen och investera i Brummer Multi-Strategy 2XL Länk och Brummer Lynx Länk. Multi-Strategy 2XL är en belånad variant av Multi-Strategy Länk. Kortfattat så snittar Lynx 15% (sen år 2000) och Multi-Strategy 10% (sen år 2002). Multi-Strategy 2XL är en belånad variant av vanliga M-S och får ungefär 1,5 ggr så hög avkastning, eller ca 15% per år. Det fina med de här fonderna är att de inte följer börsen utan tuffar på uppåt stadigt men säkert. Lynx är lite mer volatil. Gick upp 40% 2008 under värsta krisen men ner aningen under 2009. Jag kan dessutom belåna fonderna via Avanza. 2XL har belåningsvärde 50%, dvs jag kan dubbla mitt innehav. För 200 tusen kan jag köpa fondandelar för 400 tusen. Dock får jag betala ~5% ränta på det jag lånar. Dvs det blir 2x15%-5%. Eller runt 25% på mitt eget kapital per år. Lynx kan man belåna lite hårdare om man vill... När jag räknat så har jag räknat med en årlig avkastning på runt 20%, eller 40 tusen per år. Det är egentligen de pengarna jag vill åt. Sen har det ena gett det andra... Jag vet, jag är inte som andra. Haha. ps. Ta gärna en titt på långtidsgraferna på avanza. Jämför med OMX-index över 5 och 10 år så får ni se. Länk |
| Aktier och fonder fattar jag noll av - det får min bank sköta. Däremot så använder jag "kalkylatorerna" på www.bmw.se - där kan du leka med insatser,räntor och restvärden. Bilförmån råknar du ut på www.skatteverket.se | |
Verdi |
Jag tycker det är kul att hålla på lite själv. Jag har försökt använda de där kalkylatorerna på bmw.se men jag tycker det är svårt att få överblick. Jag måste kolla på det här i lugn och ro... Vet någon om trimchip till den nya 325d-motorn förresten? Och om den automaten pallar med? |
|
Någon mapp finns inte till nya 325d än då den knappt kommit ut :)) Svärfars 325d 197hk har automatlåda i sin och hans är mappad av Vtechs 290hk/620Nm mapp. Inga tecken eller oroligheter från hans låda och han kör den ganska tufft. Ska du redan byta bil??? |
|
Verdi |
Om jag tar ut en tjänstebil så är det inte i första hand för att "byta bil" utan av privatekonomiska orsaker. Men som det ser ut så överväger ändå nackdelarna fördelarna. Främst gillar jag inte att binda upp mig för 3 år... |
Verdi |
Jag vet inte exakt hur reglerna ser ut. Dock om man anger många mil i kalkylbladet så får man 24 månader istället för 36 månader. Det sjuka är att den räknar restvärde 35% efter 2 år. Inte ens en taxi tappar väl så mycket på 2 år? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.