AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
584

M3E30 vs m5

bmwmannen
Har fått besluts ångest vilken av dessa ska man köpa?!?!
antingen en 88 elr en 93 för samma pengar vilken får man mest körglädje av osv

mvh//jimmy

.::Evobimmer::.
ul
239
ulfson66
525Tds touring-92
jobbarbil..
Jag tycker inte att det går att jämföra, M3 E30 är en av Bmw´s snyggaste bilar som byggts tycker jag,men det är inget att åka i jämfört med en M5 ( min åsikt )
M3:an är betydligt bullrigare o stötigare,sen så sitter det ju bara en 4:a i dessa, tacka vet jag 6:or....
De
219
Deetoy
BMW 520d Touring 2013
M3 E30 är fortfarande en drömbil för min del då jag tycker dessa är brutalt snygga, detta trots att jag rattar M3 E36 .. :)

** be as free as you want **
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Handlar väl lite om hur man använder bilen. Är det mer av nöje än nytta du ska köpa bilen. Köp M3!!

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Mvh
Anders S.
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

M3E3O ÄR DEN UTAN TVEKAN SNYGGASTE BILEN OCH ÄR ENLIGT
RYKTEN INTE HELT ÄCKLIG ATT KÖRA.

VALET ÄR ENKELT ENLIGT MIG( BLIVANDE M3E30 ÄGARE)

LYCKA TILL MED DITT KÖP!
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Bilarna är knappast jämföra bara..

Om M5:an är en Bodyuildern i kostym så är M3E30 en slyngel i gympabrallor med slangbellan i bakfickan..
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Måste ha glömt min svenska när jag gick på lunch, det skall vara "jämförbara" inget annat :)
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
bilarna går inte å jämföra... de e som att jämföra:
Honda CRX med en Volvo 740 turbo... annan prisklass men lika stor skillnad på bilarna... :)
bmwmannen
=) bra med svar,,, det jag funderar över är att en m3e30 kan man inte köra på vintern men det kan man dock med en m5a... jag vet att det är helt skilda bilar men kan ändå inte bestämma mig men tycker själv att m3an är brutal som fan. tycker nog dom flesta bmw fanatiker.,., men det känns att betala 100 000 för en 88

.::Evobimmer::.
bmwmannen: Det finns folk som betalar miljonbelopp för mycket äldre bilar:-)
Ha det!
PS. Köp M5:an, en ruggit brutal bil:-D
J
146
J
M5 -93
540iA -93
bmwmannen: du betalar inte 100.000:- för en "-88" utan 100.000:- för en OTROLIGT rolig bil.
Man får tänka på vad bilen skall uppfylla för krav.
M3E30 är en leksak, M5 är en komfortvagn med prestanda men ingen banracer :)

/J

Man ska inte glömma att M3E30 fortfarande är en bil som KAN köras året om, om man vill, och även KAN köras lugnt och fint, om man vill.
Dessutom är bränsleekonomin fantastisk om man kör lugnt (0,62 l/mil vid konstant 90km/h; 1,2l/mil i stad enl. instr. bok!).
Motorn är en pärla... fullt optimerad på många sätt!

Komforten finns där oxå, kanske inte i nivå med M5 E34, men med original prylar (ljuddämpare, stötdämpare och fjädrar) är det fullt ok och rent av bra vid en jämförelse med andra prestandabilar av samma klass.

Många slitdelar är också billigare om man nu tänker på detta jämfört med M5 E34, och då speciellt 3,8L modellen.
Betänk att bl.a. 518 E28 bromsbelägg kan användas till M3E30...m.m. Visst M3E30 motordelar etc. är inte gratis men de är dom inte till någon M modell, speciellt inte M5 E34 3,8L.

Dessutom, som de flesta påpekar, körglädjen finns alltid där i kubik. Den inte snabbast rakt fram eller i acceleration (dock inte långt borta, 215hk motorn-241km/h, 6,7sek till 100km/h) men responsen man får från bilen som förare är oslagbar.
Det är hittills min trevligaste bekantskap!

///M3 E30 - The real one...
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
518 klossar till fullblodaren? Schhhh! Säg inte det för högt, då börjar folk hacka på mig om det också :D

Är det samma klossar?
_Johan_:
"Tyvärr" ;-)) eller hur man nu skall se på det...
Samma belägg till E28, E23 och E24 (fr.o.m. 82) så i så dåligt sällskap är vi väl egentligen inte ;-)
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Jag visste att det var e28:a ok, men har inte rätt ut vilka det var, det är alltså samma på alla?

Har hört obekräftade rykten om att M3:ans belägg skall ha en annan compound, men det är säkert som med allt annat, bara ett rykte..
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Ang M3 vs vinterkörning...så är det en kille i stan där jag bor som t om har takbox på sin M3 E30 !! Han använder bilen hela vintern utan problem =)

Det värsta är att han har den som en "vanlig" bruksbil...som nån annan gammal volvo! Usch!

Personligen skulle jag aldrig drömma om att köra en så speciell bil på vintern! Önskar man hade en bara......
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.