AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.580

Glapp i spindelled på besiktning

Hej var idag på besiktning och fick fel på Spindelled, fram höger yttre glapp.
Jag gick in på Mekonomens hemsida och hittade två olika spindelleder. Den ena hette spindelled vä/hö nedre yttre och den andra vä/hö nedre inre. Är det den första jag ska ha då? Alltså vä/hö nedre yttre ? Står ingenting om nedre i pappret så därför jag undrar. Undrar även om det räcker att endast byta spindelleden.

Bilen är Bmw 320 E36 från 97.

Fick också att Bromsslang, fram höger, skadad. Vart hittar man dessa bromslangar på Mekonomens hemsida och vad kostar de samt är de svåra att byta ut?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är den yttre, pos.19 du fått anmärkning på: Länk
Du behöver pressverktyg för att byta den. Man kan även välja att byta hela länkarmen, pos.3, men då är en hjulinställning att rekommendera.
Bromsslangen är inte så svår att byta. Smörj gärna gängorna med lite fett, då bromsvätska smörjer dåligt. Risk för skärning.
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Anders-72: Vad kallat bilprovningen spindellederna som sitter på styrstagen? Det kan inte vara dom?
Blir lite osäker nu, har för mig att det satt på ett stag men är det inte samma sak?

Någon som hittar på Mekonomens hemsida vad en bromsslang kostar? Eller vad det kostar att köpa en från någon annan stans.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
fick exakt samma på min bil fast de var vänster. har bes-pappret kvar. så de är din första.
ner med länkarmen när du fått den nya leden och åk till någon verkstad som har riktig press. (dock inte med bilen du skruvar med) ;)

BMW ownz
Måste man ta av hela länkarmen för att sätta dit ny spindelled? Har en person som kanske kan byta den åt mig men han har ingen lift utan endast vanlig domkraft. Inte sån där liten dock utan en ganska stor som höjer upp bilen ordentligt.

Fortfarande ingen som vet något om slangarna?

Frrla märkte du nån skillnad när du böt spindelleden? Blev ratten lättare eller så?
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jag hade obalans i vissa farter och ibland ville bilen svänga själv. så den blev stum och fin i svängningen efter bytet.
måste bara säga att leden var så slutkörd att pinnen som satt i glappade ca 1 cm upp och ner. va nog inte långt ifrån att den skulle ramla loss med tanke på hur jag kör.

BMW ownz
E3
1.828
E36
USA bilar
Det finns inga övre spindelleder på mc pherson framvagnar
Man säger ofta inre elle ryttre spindelled fast den korrekta benämningen är egentligen spindelled (yttre) och länkarmslagring (inre) men som sagt man pratar om inre resp yttre

Kulleden på styrstagen heter givetvis just styrled eller om man så vill p-ände (parallellstagsände)

Kom ihåg när du byter bromsslang (under 100:-) att du måste lufta bromsarna sen
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Jag förstår inte grejen. Du måste ju byta bromsslang. Skit samma vad det kostar. Eller? Väldigt lätt att söka upp på mekonomens sida iaf. Kostar 322 kr/st fram.
E3
1.828
E36
USA bilar
Som sagt Mekonomen är inte billiga, under hälften ska en slang kosta
Hittar inge bromslangar fram till bilen på Mekonomen. Någon som kan säga i vilken kategori den ligger? Sen tycker jag 322 kr för en slang var väldigt mycket. Tycker det är tråkigt eftersom min slang fungerar men endast har blivit lite skadad på ett ställe, men absolut inte genom slangen.

E36 när man luftar bromsarna är det som att lufta efter att man bytit termostat eller är det mer krångligt ?
E3
1.828
E36
USA bilar
Ja 322 är dyrt för en bromsslang, max 50% av den summan ska den kosta
Att du får en 2a på en skadad slang är helt korrekt, det är höga tryck och handlar om trafiksäkehet

Att lufta bromsar är givetvis inte som att llufta kylsystemet det är helt olika system
Efterssom det (igen) handlar om säkerhet tycker jag du ska ta hjälp av någon som kan
Tack för svaret E36 självklart hade jag tänkt ta hjälp av någon som kan undrade bara om det är mycket jobb att lufta bromsarna osv? Samt om man behöver ta bort hela länkarmen för att få dit en spindelled på ena sidan?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.