AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.469

Demontering Business RDS CD - E39:a

Mullerhawk
Jag har kollat under mecktips, och tänkte demontera min Business RDS CD spelare för att bygga om den med lågnivå utgångar. MEN! Enligt instruktionen så skall det finnas en liten insex skruv bakom volymkontorollen. Men bakom min finns det bara själva potensiometern och en mutter tillhörande den. Sedan precis innan sitter det en 3 ekrad plast stjärna(typ Mercedes märket). Men jag kan inte hitta någonstans hur man skall få loss bitarna. Det kan inte vara muttern, för det är omöjligt att få en hylsnyckel emellan den där plaststjärnan.
Några tipps?! Bilen är en 528IA 96´a E39

Michael
Mullerhawk
Glömde det...

Jag har INTE GSM telefon i bilen, på dom s.k. (MID) panelerna så finns denna Torx skruv. Men inte på min!

Michael
På min är det inte nån insexskruv som man skall snurra på, däremot sitter det en fjädrande låspryl långt in till höger om volymvredet som man skulle trycka
ännu längre till höger (går utmärkt att använda bilens startnyckel till detta :). Sen är det bara att dra displayen rakt ut.

/Micke
Mullerhawk
Tackar!

Följdfråga:

Har du byggt om din med lågnivå utgångar? Och då är frågan, låter det bra. Eller får dom på tok för låg effekt för att driva ett normalt slutsteg (DLS Genesis Q200 - 4 kanals 4*50w).
Och var plockar man lämpligtvis ut Remote kabel spänningen?
Är det samma "Philips" enhet i alla BMW E39 modeller oavsett om man har telefon eller inte, är det bara "MID" enheten som skiljer?

Många många frågor... :)

Michael
På A svarar jag "nej", och på B, C och D svarar jag "vet inte".

Har för mig att detta behandlades rätt ordentligt på en tråd här i forumet för ett tag sen.
Kolla tex:
Länk

Finns fler liknande trådar. Sök tex på "lågnivå" i bilstereoforumet.

/Micke
Osäker på både hur man lossar panelen på E39 utan MID och om det är samma Philips CD/RDS. Enligt en beskrivning skall man lossa volymratten, sticka in en mejsel i nån låsmekanism och vrida 90° samt dra vänstersidan rakt ut, därefter högersidan.
En Business RDS/bandare som jag har liggande är särskilt märkt med MID, det lutar åt att det kanske inte är samma delar då.
Nivån på de (modifierade) lågnivåutgångarna har jag inte mätt, men passade rätt lagom till ett Pioneesteg som jag testade med. Man får nog prova sig fram.
Remote (+12V ut vid tillslagen stereo) hittar du på pin 16 (vit kabel) bak på stereon.

FP
Mullerhawk
Nu är det ombyggt och klart enligt mektartipset.. Först i början fungerade det inget vidare. Det visade sig att kablarna hade smält samman vid jordningspunkten. Men det var lätt att korrigera.
Dock vad instruktionen lite dum, då den inte förklarade vilken som var höger respektive vänster kanal. Så det var bara att löda om igen!
Lödde dit 4st 1uF 30V tantal kondensatorer (1 per ledare), och det fungerar klockrent. Ljudet är helt brusfritt, och låter mycket rent & klart.

Michael
OK Mullerhawk.
Står lite kryptiskt kanske i beskrivningen, men går att luska ut.
Tanken var att släppa ut två eller fyra kablar till RCA-kontakter. Enkelt att testa sen vilken kanaler som kommer på vilken kontakt (med balans/faderkontrollerna), man behöver ju inte öppna och löda om nåt sen.

FP
Mullerhawk
Nää..

Det är sant, jag som var sömnig igår när jag läste instruktionen :)
Ikväll blir det hem och koppla, skruva och mecka.

Du skall ha tack för all hjälp, hade aldrig grejat det där utan instruktionen!

Hälsningar
Michael
Be
2
Bersan
523 touring -00
Jag är ny i gänget.
Har en 523 touring -00 och tänkte:
1.. snik paralell köra en liten baslåda med bakhögtalarna på 8 ohm
2... högnivå till lågnivå ( Businesstereon)till mina två nakamichisteg. Är kvaliteten tillräklig för detta??
3... Bygga om huvudenheten till lågnivå..Är detta möjligt inom rimliga kostnadsnivåer eller är det bättre att byta hela bmw stereon istället?
Ska göra något nu torsdageftermiddag.
Vore tacksam för tips..
tjing

Parallellköra: Tänk på att slutstegen i de flesta huvudenheter (inkl BMW original) är av typ BTL, dvs bryggkopplade. Innebär att högtalarkablarna har DC-spänning i förhållande till jord/chassi, får ej komma mot jord. Om du har bashögtalare med två element eller ett element med dubbel talspole så är det OK. Dock blir effekten för låg för att vara nåt att hänga i granen. Tänk på att impedansen sjunker vid parallellkoppling, slutstegen blir lätt överbelastade.
Hög till lågnivå: En liten kvalitetsförsämring kanske, men om man inte behöver dra på speciellt med huvudenheten så blir distorsionen acceptabelt låg.
Jag kör så till baslådan, spelar utmärkt tycker jag.
Bygga om: Om beskrivningen under mektips stämmer så är det inga stora kostnader.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.