AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.675

Tung styrning.

Ja
10
Jaonas
Z4 2,2 -04
Hej vänner!

Jag är sedan en vecka tillbaka ägare av en Z4 2,2 -04. Bilen är Svensksåld med endast en ägare och verkar vara i topskick.

Min största reaktion från nya körningen är dock att den dels är ganska tung att styra, extremt kännslig för vind/spår i asfalten m.m. Kan svänga till väldigt plötsligt. Det är två händer på ratten som gäller lixom!

Frågan är alltså, är detta något att fundera på eller är det så enkelt att det bara är jag som inte är van vid en bil där man sitter så långt ifrån framhjulen så styrningen blir extra kännslig/plötslig?

Någon som reagerade lika när er bil va ny?

Låt mig slänga in en gissning på att svaret stavas RFT - punkteringsfria däck. Om detta finns ett par hundra spaltmeter att läsa på forumet. Dock känner jag inte vid mig att styrningen upplevs som tung, men det är såklart beroende på vad man jämför med. Till exempel Audi A8 av senaste snitt råkar vara fjäderlätt i jämförelse men det hör till biltypen.
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Kolla så att du inte har RFT-däck alltså punkteringsfria däck för då har du svaret på spårkänsligheten där. Sådana däck går enligt min uppfattning inte att köra med, för då är det absolut två händer på ratten precis som du beskriver.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Dessutom påverkar däcktrycket både spårkänslighet och styrkänsla så det kan du också prova dig fram med.
Ja
10
Jaonas
Z4 2,2 -04
Tack så mycket. Problemet stavas absolut RFT. Har funnit alla spaltmeter (eller kilometer) ni pratar om. Samma Bridgestone ponteza på min bil som flera andra verkar ha erfarenhet av. Intressant att det kan vara sån skillnad, tog inte många minuter innan man reagerade över styrningen.

Nya däck är dock redan beställda då jag ville ha lite roligare fälgar, får hoppas skillnaden märks.

Har även läst runt här om lagningssatser för punktering, vilken man väl borde se till att ha i bilen nu. Några nya åsikter om detta?

Bi
155
Bilen
135i Cab Cobb E88 -09
Audi A6 2.0T Sedan -06
Z4 3.0 Roadster -04
Hej, jag har samma problem med spårkänslighet, nu råkar det vara så att bakdäcken måste bytas, medan framdäcken klarar sig ett tag till, hur skulle det bli med vanliga (icke RTF) som bakdäck och RTF som framdäck?
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Just det alternativet är förmodligen det absolut sämsta.
Bort med RFT-skiten

Hasse Z4
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.