AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.249

Säkring till bränslepumpen gick efter filterbyte.

Tjena!

Servade bilen i helgen, ´97, e39, 528, olje o filterbyten etc. Bytte bränsle filtret, hade nog inte bytts på evigheter, kom mycket svart sörja ur det när man vippade på det!

Körde några mil och allt funkade fint, men när jag skulle hem från jobbet igår så startade bilen för att sen dö direkt.
Säkring 31 till bränslepumpen hade gått, säkert relaterat till bytet av bränslefiltret tänker jag.
Den går fint nu men man är ju orolig att säkringen ska gå igen och denna gång i vänsterfilen på motorvägen eller liknande!

Kan det vara så att strömstyrkan ökar och bränner säkringen när pumpen får lättare att pumpa med det nya filtret på plats eller är pumpen på gång att ge sig tro?

Någon med liknande erfarenhet?
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
det borde vara tvärtom mera motstånd mer energi som krävs för pumpen att trycka igenom soppan.

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

vet du om du har monterat filtret rätt?
Finns en pil på filtret som visar flödesriktningen.

//H
Mika, håller med dig, borde vara så, men man undrar ju när detta händer i samband med filterbytet.

Håkan, ja, vi lossade slangen och kollade att pumpen pumpade med den nya säkringen och då kollade vi flödesriktningen för filtret också, det var monterat i rätt riktning. Bilen går fortfarande fint men man undrar ju varför säkringen gick och detta i samband med filterbytet också?!

Är väl bara att köra vidare och ta smällen när den kommer och om den kommer.
Funderade lite på detta på hemvägen från jobbet idag och som den vetenskapsman man är så kom jag fram till att strömmen faktiskt teoretiskt ökar med minskat motstånd från det nya filtret!

Om man betraktar bränslepumpen som ett elektriskt motstånd i en sluten krets och antar att spänningen är konstant så ger ju Ohms lag, I=U/R, ökad ström med minskat motstånd!

Nu är jag ju ingen elektromekanisk ingenjör utan kemist så jag har säkert förbisett nåt men nog måste elektronerna i kretsen uppleva minskat motstånd när pumpen får lättare att jobba. Så rent teoretiskt borde mitt resonemang hålla. Och min ångest över att nåt är fel med pumpen kan därmed dämpas ;-)
Det fungerar inte riktigt så, men det beror även på vilken typ av pump det är. Pumpen i tanken bygger upp ett tryck till 3-4 bar fram till insprutningssystemet, och filtret kan möjligen hämma flödet lite när det blir igensatt, dock så blir trycket lika högt vid rent filter eftersom regulatorn som bestämmer detta sitter efter filtret.
Förmodligen är det en liten kugghjulspump och den drar mera ström när den får högre mottryck osv. Hade det varit en centrifugalpump så blir det tvärt om, högst ström vid optimalt flöde, lägre om man stryper osv. Jämför med vanlig dammsugare, håll för slangen så sjunker strömförbrukningen, samtidigt som motorn varvar upp lite extra pga att den snurrar lättare.

FP
Sä länge fick min ångest vara i schack :-) nä, allvarligt talat, nu har bilen startat och gått hur fint som helst i veckan så någon tillfällig strömrusning måste det varit frågan om. Varför har jag ingen koll på tydligen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.