AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.064

Fartkameror Tyskland

Om
215
Omegamannen
330d Touring -18
M2 Competition -20
Någon som har erfarenhet av fartkameror i Tyskland och om dom kan spåra, orkar lägga ner energi på att hitta en i Sverige? Vet att om man blir tagen i Danmark kan dom hitta en i Sverige. Någon som vet??
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Tjena,

Jag ska inte säga att jag _vet_ hur det är nu, men för två år sedan så bemödade dom sig åtminstone inte att leta upp en i Sverige.. Based on experience..

Mvh
Wiberg
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Samma här har aldrig fått hem och då har det gått fort många ggr i Tyskland också ca 2 år sen

Ha deT

Grannen körde hem en bil för en månads sedan med gula exportskyltar och han fick nu hem ett brev med böter med foton och allt från det distriktet i Tyskland

Sedan vet jag inte om man behöver bry sig om det

Man kan ju skylla på att man inte kan ett ord tyska eftersom hela bötesbrevet är på tyska

jag råkade ut för samma med en hyrbil i Tyskland men sket i det. Fick en påminnelse och hörde sedan aldrig av dom igen

tror dom nordiska länderna har samkörning så dom till och med kan utmäta böterna om man inte betalar men det gäller inte i andra länder vad jag vet.
Lagras inte böterna så att om de någon gång stoppar dig och ser att du har obetalda böter, då kan tvinga fram en betalning?
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
En bil med tyska plåtar är ju en sak, en svenskreggad bil en annan. Fortkörningsböter förfaller efter tre månader i Tyskland, händer inget inom tre månader kan man glömma saken. Jag har blivit fotograferad två-tre gånger, senast för ungefär ett år sedan, inget har hänt.

Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Läste någonstans att det är nya EU-regler nu. Tyska polisen kan skicka ärendet till svenska polisen som utfärdar böter. Pengarna tillfaller i så fall svenska stadskassan läste jag.

Någon mer som har hört något om detta?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Gorban - har också läst liknande i fjor somras. Det var den tyska pressen som såg fram emot att man nu kunde bötfälla utländska bilar och få in pengar. Osäkert om detaljerna, men jag hajade naturligtvis till när jag läste det...

----
BMW CS #6212
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Vad jag har hört så gäller nya regler från och med den 1 januari 2010. Enligt dessa ska åtminstone svenska myndigheter börja kräva in böter från andra EU-länder, förutsatt att dessa överstiger 700 kr. Vad som gäller för det omvända fallet, dvs. svenska fordon som fått böter utomlands, vet jag inte.
Det är självklart att man har ett moraliskt ansvar att göra rätt för sig även om myndigheterna i det aktuella landet inte anser det vara värt de administrativa kostnader det innebär att genom påminnelser eller andra åtgärder kräva in bötesbelopp från utlänningar.
Tallviking, din beskrivning får dig att framstå som en riktig förlorare. Du borde inte vara välkommen till Tyskland igen.
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
I fallet Tyskland gäller nämnda lag från 1/10 2010, tills dess kan man fotografera sig som tidigare. Upp till 20 km/h hastighetsöverträdelse straffas med inte mer än 30 EUR så även det kan man komma undan med i framtiden. Från 21 km/h gäller 70 EUR så då är det kört.
alexanderl: Det är väl just för det bristande "moraliska ansvaret" hos många man skapat denna lag. Återstår att se hur det fungerar i praktiken.

Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Även 70 EUR är ju rena reapriset jämfört med Sverige.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.