AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.276

gul motorlampa felkoder äntligen löst :-)

Visa användare
68
rollelarsson
318i touring -00
Efter att försökt lokalisera felet med den gula motorlampan och felkoden small evap leak i ett par veckor,bytt tändstift ,luftfilter,bytt vakuum slangar kollat kolkanister,nollat felkoder ,men felkoderna bara kom tillbaka hela tiden.

läste att det kunde även bero på ett felaktigt tanklock, så jag tog av tanklocket, och tejpade igen det med silver tejp så det blev helt tätt,jag hade även en öppen spolarvätska behållare där bak (touring) då locket gick sönder för några månader sedan(dåligt plastlock gick sönder som ett mariekex) jag tejpade även för denna spolarbehållare, jag vet inte om denna spolarbehållare kan ge felkoder ,men jag tejpade igen den i alla fall.

nollade felkoder och körde en sväng, slog av bilen och körde en diagnos igen, inga felkoder, jag bytte tillbaka till det vanliga tanklocket igen körde en sväng till, körde en diagnos, inga felkoder,konstigt men inga felkoder men jag är lika glad för det :-)
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Tanklocket skall ej vara helt tätt, då kan du få vakum i tanken och bilen dör. Råkade ofta ut för detta när jag körde bärgare för många år sen.

BMW CS #5206
Visa användare
68
rollelarsson
318i touring -00
tänkte nog det innan också,men igår var alla felkoder släckta och var det hela gårdagen,idag när jag körde på morgonen så dök den gula motorlampan upp igen,ahh jag ger upp snart, ska kolla felkoder lite senare men det är nog samma felkod igen evap small leak.

Väldigt rolig fel det här,bilen går lika bra för det ,enda jag märker är att motorvarvtalet pendlar mellan 600-800 varv på tomgång.

jag kör nu med tanklocket på , ska prova att byta själva gummipackningen i tanklocket.annars så får man väl som jag har läst om försöka få hjälp av en verkstad med ett såkallat röktest för att lokalisera läckan, har som sagt bytt ut vakuumslangar då dom var spruckna och torra som fnöske, har kollat kolkanistern och den var hel ,anslutningarna till kanistern såg även dom bra ut.

Om någon har haft liknande fel så vore jag tacksam för alla tips jag kan få.
Visa användare
68
rollelarsson
318i touring -00
var ute och handlade en sväng,provade bilen innan, startade den lät den gå på tomgång några sekunder,stannade den,körde en diagnos ,inga felkoder,körde till affären och tillbaka,gjorde en diagnos när motorn var varm ,evap small leak, konstigt att den inte visade några felkoder när den var kall men när den var kall, jag tyckte också att motorvarvtalet när den var kall låg stabilt på 800 varv, men när den var varm pendlade den mellan 600-800 varv
Visa användare
68
rollelarsson
318i touring -00
felet med motor lampan fortsätter :-) Idag inspekterade jag några ytterligare slangar för att lokalisera den eventuella läckan kollade även dessa slangar efter ett tips på detta forumet slang nr 8

Länk

hittade inga hål där heller slangen verkade vara i gott skick.

körde en sväng till stan ,för skoj skull kollade jag felkoder , small evap leak, fuel level plausibility, vanos output cylinder 5,8 ,

släckte koderna och körde hem, körde i ungefär 20 minuter, väl hemma körde jag diagnosen igen, INGA FELKODER ??.

slog av bilen startade den igen ,slog av körde diagnos ,inga felkoder ??

och varvtalet verkar ligga stabilt på ca 800 varv

jag blir ej klok på detta, nu har jag bara ca 10 liter bensin i tanken, kan detta ha något med att det inte blir några felkoder.

jag vet inte nu har jag kollat i princip allt ,alla tips som jag kan ytterligare undersöka och eventuellt någon som kan ha svaret på denna gåta så vore jag evinnerligt tacksam.

Ps om bilen är helt kall när jag startar den, så brukar den inte ge några felkoder,dvs om jag kör den mindre än 2 minuter, misstänkte att det kunde vara en lambdasond ,men lamdasonderna är bytta för ca 2 år sedan.

Bilen går bra i övrigt, märker inte av någon förhöjd bränsleförbrukning,

jo det gör jag i och försig , men det beror på att jag bytt från vinterdäck 195x65X15 till sommardäck 225x45x17 :-)
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Med risk för att vara en idiot; Har du kollat med någon erfaren verkstad? :)
Visa användare
68
rollelarsson
318i touring -00
nej inga frågor är idiotiska,bara att jag helst vill fixa det själv,vet av personlig erfarenhet att rullar man in en bil på en verkstad,så kommer det att kosta en hel del pengar.bara att dom gör en diagnos så kostar det en tusenlapp.

ska besikta bilen i slutet av den här månaden,hoppas bara att bilen ligger inom gränsvärdena,läste att bilprovningen läser felkoder nu på bilar från 2001 och framåt,då klarar jag mig då min bil är från 2000.

bilprovningen kan väl inte underkänna en bil pga felkoder om bilen i övrigt klarar alla inspektioner.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.