AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.241

Fel på camber?

j0mpa
Hej, jag va och gjorde en 4-hjulsinställning på min e36 328 idag.
Då sa han att dom inte kunde rubba ”cambern bak” för att den va så rostig.

Vart köper jag sånt? Kan man köpa de begagnat eller är det bara nytt som gäller?

Är det svårt att byta själv?

Tacksam för svar.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Sitter en excenterbult och excenterskiva i yttre änden av nedre bärarmen. Genom att vrida på bulten kan du ställa ut eller in hjulets nederkant och ändra cambervinkeln. Den har väl rostat ihop då antagligen. Se pos. 10 & 11:Länk
j0mpa
Jo jag vet vilken det är. Men vart kan man få tag på en ny "camber bak"?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Du kan få tag på en "ny camber bak", men camber är bara benämningen på hjulets lutning i sidled så det är inga delar du kan ta på ;)
Föreslår att du plockar isär bultförbandet och kanske köper ny excenterbult o bricka på BMW. Kanske krävs lite värmning med gaslåga för att få isär delarna.
j0mpa
hehe okej, är inte så bra på dedär, de va bara vad killen på verksdan sa :D
Ah får göra de, så om jag ringer bmw och beställer så ska jag beställa en excenterbult o bricka ? :D
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, det sitter ju en på var sida, så det beror ju på om det hade rostat fast på båda sidor eller om det var bara på en sida det inte gick att vrida.
Bussningen pos.3 i länken kan det ju också vara idé att byta. Särskilt om man måste värma loss bulten. Då ryker nog gummit i bussningen.
Även den inre bussningen kan vara idé att kolla skicket på (pos.8). Eftersom hjulinställaren ville justera camber, så har ju något rubbats lite i geometrin. Kan ju bero på dåliga bussningar t.ex.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.