|
|
|
|---|---|
|
Hej! Hoppas på att kunna få lite hjälp med ett lite udda fel på min Bmw 328. Vore tacksam för alla former av idéer på vad som kan vara galet :) • Bilmodell BMW 328iA e46 (steptronic) • Årsmodell 2000 • Miltal cirka 20900mil • Modifikationer på bilen Ej modifierad på något vis. • Hur yttrar sig felet? Felet yttrar sig endast ibland när man startar motorn och den är i arbetstemperatur när man startar. Till att börja med så kan startmotorn behöva gå någon sekund extra innan motorn startar vilket inte är ett jätteproblem i sig men en aning konstigt då motorn annars startar omedelbart när den t.ex. är kall. Om motorn startar upp med "felet" så märker man lite på tomgången att den går lite ojämnt, den är t.ex. lite lägre än normalt. När man sedan kör så är gasresponsen otroligt mycket sämre än normalt, bilen känns väldigt seg och automatlådan växlar inte heller som den brukar. Det känns som om bilen startar i någon form av "felsäkert läge" för att dra paralleller till datorvärlden. Känns helt klart som att databoxen upptäcker något fel vid start och att den drar igång ett alternativt program för motor/växellåda. Trycker man gasen i botten så händer i princip ingenting, kickdown fungerar men känns absolut inte normalt. En kollega hade en teori om att lambdasensorn kunde vara paj då felet endast yttrar sig ibland när motorn är i arbetstemperatur. Observera att man kan köra bilen i princip hur länge som helst utan problem om den startar upp i "normalt" läge. Stänger man däremot av bilen och startar den igen så kan man ha oturen att felet uppträder och den går enligt beskrivningen ovan. Inga som helst indikationer finns på instrumentbrädan, inga lampor tänds osv. • Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? Felet uppträder ibland när man startar bilen då motorn är i arbetstemperatur. • Vilken felsökning har redan gjorts? Inga delar har bytts. Bilen har varit hos bilmekaniker som läst ut felkoder. "Något fel" upptäcktes och återställdes utan att någon del byttes. Någon närmare förklaring av felkod fick jag dessvärre inte. Har funderingar på att kanske lämna in bilen till någon som går att lita på. Har fått nys om "BIL & MOTORTEKNIK, PER LARSSON, Huddinge" som sägs vara experter på BMW. Någon som kan rekommendera eller avråda? | |
|
En tanke bara från min sida.. Har läst om Vanos-pumpens O-ringar som kan läcka eller torka ut varvid läckage uppstår och trycket sjunker till Vanos-pumpen. Kan det vara så att Din Vanos läcker en aning och när bilen är varm ( tunnare olja ) så kommer problemet ? Är det länge sedan det senaste oljebytet ? Då kan Du testa byta oljan för att se om det blir bättre? Eftersom inga felkoder eller nollställningen av de som fanns inte gjorde saker och ting bättre så verkar det vara något mekaniskt fel trots allt,typ otät vanos ex. Vill inte skrämma upp Dej,bara en tanke från min sida ;) Lycka Till med felsökandet,och hoppas det löser sej.. |
|
|
En sak till bara... Testa med en Tjockare olja än den Du nu har i motorn. |
|
|
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med ditt problem men jag kan verkligen rekommendera Bil & motorteknik, dom är kanon. /Calle |
|
|
Alex84: Om Vanos läcker så borde ju oljan ta slut någon gång, dessutom borde felet inte uppträda så sporadiskt som det gör nu. Det här beteendet har bilen haft i över 2 år, både före och efter oljebyten (det borde jag kanske skrivit i felbeskrivningen). Senaste oljebytet skedde för ganska precis 12mån sedan och nivån är på max. Har man tur så kan man t.ex. starta om bilen för att undvika det konstiga beteendet på motor/växellåda... så det verkar ju inte vara ett mekaniskt fel, eller? |
|
| Nädå oljan tar inte slut,det är bara oljetrycket som inte räcker till för ventilerna därav att motorn går dåligt ! | |
|
Ah, ok. Tack för förtydlingen :) Någon idé om hur man enklast kan lista ut om det beror på läckage? Är det tjockare olja som gäller eller går det att upptäcka på något annat vis? |
|
|
Svårt att säga,kanske någon har testat detta tidigare här på AP ? Hur som helst,bifogar en länk som visar funktionen på Vanos systemet. Visserligen på en M62 motor,men funktionen på vanosen är densamma !! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.