AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.863

BBS CHALLENGE 18"

sb
67
sbozic
330e Touring M-sport -2021 - G21
Hej!

Passar ett par BBS Challange 18" 225/40 med ET 35 runt om på min 120D -09 ?
Känns som om det kan ta i skärmarna då original ET:t är 42
Är det någon som har denna kombinationen, jag packar min bil med rätt mycket
prylar till och från så jag vill inte ligga på gränsen om man säger så.

Vill tillägga att jag inte har någon vidare koll på detta ämne.

Är fälgen bredare än 7,5 tum så blir det tajt fram, vilket jag gissar att dem är ...
Jag har 8 tum fram och bak och det går bra.
Martin E
Med dessa dimensioner kommer det garanterat att ta i fram
Visa användare
251
JWO
BMW 520d -11
Citroen C1 -07
Jag monterade precis 8.5x19 ET35 fram och satte H&R sänkningssats 50/30, det tar inte i någonstans och fungerar utan problem

Mvh Johan
JWO:Har du någon bild på bilen med sänkningssats 50/30,
Vill man vara säker behöver man en betydlig marginal då utformningen på skuldran på däcken kan skilja sig ganska mycket på olika märken/modeller även om de formellt har samma bredd...
sb
67
sbozic
Ok! Jag blir inte klok på det här killar. Dom fälgarna jag helst vill ha är ett par BBS Lemans ( kopior dock ) och har måtten 8.5x19 ET35, men när man läser på olika sajter så har jag kommit fram till att det ska inte fungera, det kommer att ta i, definitivt om man kör på lite där bilen komprimeras hårt.
Där för har jag börjat snegla på dessa 18" BBS som då enligt vissa inte heller fungerar.

Och så har vi JWO här som kör med exakt de måtten som jag fått höra om att det inte funkar då det kommer att ta i hjulhuset/skärmen och så har Johan /JWO sänkt sin bil, Hur är det möjligt???

Onehp: Hur och var kan man läsa om utformningen på skuldran av ett däck, så man vet vad man ska
satsa på?

sbozic: finns lite trådar om däck i andra delar av forumet (trimm o väghållning) men när man behöver välja ut däck kan man inte riktigt säga att "det passar", bara att "det passar ibland" ;-)
Jag vet att mina 8,5x17 et40 kan ta i liiite (ofarligt) i extrema fall...

Hur som, så tycker jag inte att det är snyggt när fälgen stycker ut för mycket... som skulle vara fallet med 8,5 och et35 framme (bak sitter det fint).
Visa användare
251
JWO
BMW 520d -11
Citroen C1 -07
Dom däck jag monterat har måtten 225/35-19, var också rätt skeptisk till min dimension från början men till slut efter mycket läsande så tog jag sats och körde på detta alternativ.
Det blev hur bra som helst och det tar inte i någonstans hur jag än svänger fullt på både håll.

Bilder ska tas, tänkte bara lägga en Ditec behandlingen på bilen först så den ser någorlunda fresh ut inför plåtning :)
Men håll ut det kommer bilder!

För er som inte kan vänta så kör på samma alternativ som jag har för det ser riktigt bra ut och är funktionsvänligt dessutom!

Mvh Johan
Visa användare
251
JWO
BMW 520d -11
Citroen C1 -07
Här har ni en kass bild tagen med mobilen, sänkningssatsen precis monterad!

Länk

Mvh Johan
sb
67
sbozic
Här kommer en lite dum fråga, och inte för att jag gör så men när man pressar bilen på en kuperad väg och man ligger ungefär mellan 130_180 km och där dämparna för jobba klarar du dig verkligen då?

Jag har pratat med 3 däckfirmor där man får olika svar, och likadant här, vissa säger att det tar i och andra inte....... det börjar ju bli irriterande. PS din bil ser nice ut
Visa användare
251
JWO
BMW 520d -11
Citroen C1 -07
Tack!
-Ingen fråga är väl för dum för att svara på egentligen men jag kör faktiskt inte så fort med min o det är sant, håller mig rätt lugn sen jag tog ut min diesel, man stressar ner sig själv på nåt sätt genom att köra i tid och ta det lite lugnare.
Nu låter det som att man är 85 år trots att man fyllde 25 nyligen men det är faktiskt sant, det gör gott åt kroppen att det ta det lugnt.

Så din fråga kan jag tyvärr inte svara på :) Men en viss dämpning klarar man helt klart, jag har kört i 120 km/h i alla fall dock på motorväg men mer kuperat än så har jag inte testat i högre hastigheter.

Sen sätter man sig i en ballare bil då är det helt annan femma då man endast ska ut och gasa!

Däckfirmorna vet oftast ingenting om din 1-serie när du rullar upp och ställer dessa frågor, man får oftast höra "19"??? det går aldrig grabben men 18" sitter perfekt"

Jag lyssnade inte alltför mycket på dom, inte alls faktiskt om jag ska vara ärlig utan jag läste på forum i US för här på svenska forum fanns det inte många som testat. Jag tog dock rygg på en kille som har sin bil på garaget och kör samma dim. som jag fast han har coilovers och kan ställa själv. Men jag satsade på fjädrar istället för det är ju ändå bara en bruksbil.

Så vill du ha ett snyggt stuk,
Beställ H&R sänkningssats 50/30
Fälgar 8.5x19 ET35
Däck: 225/35-19

Mer än så behöver du inte för att få ett snyggt stuk på din 1-serie.

Mvh Johan
Visa användare
251
JWO
BMW 520d -11
Citroen C1 -07
Nu har jag lagt upp lite nya bilder som ni kan kolla på

Länk

fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Det är en riktigt grym 1-serie du har!
Det ser mycket bra ut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.