|
|
|
|---|---|
|
Hej! Efter att ha kollat och sökt på gamla trådar märker jag att det står inte mkt om service-intervallerna och kostnader på E65:an. Trådarna jag hittar är flera år gamla så tänkte det var dags på nytt! Jag vet att E65:an har ett speciellt service-system men vad är det för större fix på bilen? Funderar på att köpa en som precis har gjort en 10.000 mil service. Den var dock inte så dyr och tänkte på kamkedja osv. Ska sådant bytas snart tro? Någon som kan ge tips, råd och dela med sig av erfarenheter? | |
|
Bilen räknar själv ut när vissa saker behöver bytas, beroende på hur hårt du kör och hur långa/korta körsträckorna är. Individuella serviceintervaller helt enkelt. Att byta motorolja + filter bör däremot göras 1 gång om året, oavsett vad bilen säger. Byt gärna tändstift lite oftare om det är 10.000 mils intervall på dem original, bytte en gång på svägerskans bil efter 10.000+ mil och de var slitna! Inte mycket kvar av mittelektroden, och gapet var betydligt större... Kamkedjan byts inte, men slits/förlängs ändå. På E38 kan detta kollas med hjälp av spännaren för att se hur långt ut den jobbar, räkna med att byta spännare och behöva veva i ny kedja vid 25-35.000 mil? Automaten behöver olje och filterbyte med intervaller mellan 10-15.000 mil. BMW påstår att den aldrig ska bytas - men t.ex. automattillverkaren ZF specar att deloljebyte och automatfilterbyte ska göras vid antingen 15.000 mil eller 10 år, det som inträffar först. Mvh |
|
|
Stort tack för svaret! Då behöver jag inte räkna med någon större kostnad nästa gång det blir service om inte ngt går sönder förstås. Vh Johan |
|
|
Vilken årsmodell är det? Att byta automatoljan + automatfiltret efter 5 år och 10-12.000 mil är absolut inte dumt, serva lådan innan du börjar uppleva problem är mitt råd. Mvh /Robert |
|
|
2004, (uttagen sent 2003). Gått 10.500 mil. Precis servad på BMW. Dags att serva lådan redan? Kostnad? |
|
|
Växellådan är en känslig och svag punkt på e65 (745/750) med massor av dokumenterade problem. En del går att lösa med olje byten, en del andra med uppgraderingar av programmvaran och en del andra blir väldigt dyra..... Kolla på länkarna till BMW's service bullentiner f.e.x. Länk Ljungan - I ditt fall borde det inte vara dags, men det finns nog ingen riktig sanning i detta ämne. Att byta olja och filter kommer bara gøra saken bättre. Hellre lägga 5-10K på det än 50K på en ny låda... //Pontus |
|
|
Olja är billigare än metall! ;) STM AB rekomenderar byte var 5000:e mil, men det är lite overkill anser jag: Länk Glömde förresten att N62 motorn kan drabbas av ett läckande rör i V:et. En firma i USA har gjort en modifierad variant av röret så man slipper riva hela fronten på motorn för att byta: Länk Länk Istället för totalt 50-70.000:- så går denna reparation på under 12.000:-? Mvh |
|
|
Bortsett från att bilen själv räknar ut lämpliga serviceintervaller: Vad är normalt, vad kan man förvänta sig? Jag tittar på E65:or kring 5000 mil, och ibland har de gått 1500-2000 mil utan service/oljebyte. Är detta normalt/rimligt? Undrar även om någon kan tolka vad det betyder när följande text visas på instrumentpanelen (under hastighetsmätaren): "Service 9000 km - 16 Monate". Innebär det att bilen bör servas om 16 månader? Eller inom 16 månader från senaste service? Eller något annat? Bilen i fråga servades senast för 8 månader sedan, och har gått ca 15.000 km sedan dess. Hälsn! ----------------------- Planerar import av E65. |
|
|
Efter oljeservice blrjar bilen räina ner från 3000mil, detta justeras lite beroende på kör och anv sätt. Service inom 16 månader eller 9000Km. Du får kolla i FD vilken service det gäller. //PB |
|
|
Tackar, exakt vad jag undrade! Vad menar du med "FD"? ----------------------- Planerar import av E65. |
|
|
Färd Dator. //PB |
|
|
Här är några av mina erfaranheter när det gäller service kostnader på e65 priser avser delar inklusive jobbet hos bmw handlare på 750i idrive service indikationer =========== bromsbelägg bak - 2800:- (per 6000 mil eller så) bromsbelägg fram - liknande kostnad och interval kanske? motorolja - bytes varje 3000 mil (gissar att dieslarna har annat internvall) - pris 2660:- tännstift - bytes varje 10000 mil - ca 3000:- bromsvätska - vet ej kostnad ännu, förmodigen någon tusenlapp microfilter - byts efter visst antal tusen mil (osäker på exakt hur många) notera att bmw kan sjustera serviceintervallen vid varje service tillfälle. t.ex om microfilter är hårt åtgånget kortas intervallet. ---- andra kostnader: torkarblad - 873:- hålla pärlan i skick vilket är ett måste! (handtvätt m.m) 500:-/månad i snitt kanske |
|
|
Kan tillägga för diesel (740d) så är oljeintervallet enl iDrive 5000mil. Har läst att torkarbladen kan man byta bara gummit på för en mindre summa. Nån som har gjort det? Håller helt klart med om att pärlan måste hållas i bra skick! :) |
|
| Har bytt gummit på torkarbladen lite pill men det går. | |
| Jag kör min på Castrols Edge och har därför intervall på 1500 mil ist. Bromsoljebytet som nämns kostar faktiskt bara 5-600:- och görs vartannat år. Stor utgift är skivor/klossar om det är bytesdags. Bytte nyss runt om på min 545 med samma dimensioner som på 745. Tror det landade på 13-14k. givetvis kommer man undan billigare om man gör det själv och köper delarna av tex Motornord, men det är likväl en stor utgift. | |
| Just ja, angående lådan. Om man ändå byter oljan bör man byta filtret med. Det sitter dock tyvärr fast i tråget, så hela det måste bytas. Tror det går på runt 3000:-, plus olja och arbete då. | |
|
Hamilton1974: Du tänker väl byta oljan oftare än vad som anges i iDriven? 5000 mil låter inget vidare... Mvh Robert |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.