|
|
|
|---|---|
| OM min tempmätare skulle gå upp under körning, och motorn kokar, vad ska jag göra? Stanna bilen och stänga av motorn låter väl vettigt, men sen då? | |
| Givetvis ersätta den kylvätska som kokat bort, och försöka lokalisera anledningen till kokeriet./ TP. | |
| Inte fylla på kall vätska i varm motor heller, låt motorn svalna av lite först... | |
|
Och absolut inte öppna kylarlocket när den är varm. Moderna kylsystem arbetar under tryck och då ökar kokpunkten. Släpper man uttrycket så förgasas vattnet omedelbart och risken för motorskador ökar. Vänta minst 30min innan du öppnar locket. Lars |
|
| För att inte tala om skador sig själv | |
| Tack för svar! | |
| Kokpunkten minskar givetvis med minskat tryck. Om ett trycksatt system har kokpunkten 110 gr så har ett trycklöst system kokpunkten 100 gr om det är fyllt med vatten. Påfyllning sker numera i expansionskärlet inte i kylaren. Det första man bör kontrollera är att remmen som driver vattenpumpen är hel och att vattenpumpen går runt, om inte, vänta med att köra motorn tills det är fixat./ TP. | |
|
Många BMW-modeller har elektrisk cirkulationspump för kupevärmen så det går att kyla av motorn på det sättet om man vill. Dvs stäng av motorn, slå på tändningen igen utan att starta o kör kupefläkten på full värme. |
|
|
Vad tror ni om detta? -Värmen på max kan väl vara en idé? -Lyssna om kylfläktarna går, om inte, och om tempen stiger vid kökörning, sväng av och försök gasa på lite så att fartvinden kyler? |
|
|
Om man har viskofläkt så höj varvtalet en aning ja! Efter att man kollat om den funkar dvs... |
|
Roffa1 |
Byt vattenpumpen i tid så slipper du byta topp, osv. Vattenpumpens skovehjul är tillverkad i skröplig plast, och detta viktiga skovelhjul pulveriseras så sakteliga vartefter åren går. Det finns numera vattenpumpar med skovelhjul i metall. |
| Dessa vattenpumpar i metall, är det en uppdaterad del från BMW eller "piratdelar"? | |
Roffa1 |
Vill minnas det är Mekonomen som saluför dessa gedigna vattenpumpar med skovelhjulet tillv i metall. Tio gånger bättre än original. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.