|
|
|
|---|---|
|
Tänkte försöka förbättra ljudet i min e39, utan att bli av med bagageutrymme. Slutsteg verkar kunna passa bra där cd-växlaren nu sitter. Jag funderar på om man kan bygga om den otäcka nokia-suben över batteriet, sätta in en bättre 8"are eller kanske tom en 10" får plats? Nån som gjort det eller byggt egen låda? | |
| Jag byggde en egen sluten låda på 9 liter till en JBL GTO804 som jag satte ovanför batteriet. Gjorde ett hål i luckan och satte ett galler där. Slutsteget hängde jag upp och ner under golvluckan (tog bort förvaringsklädseln som ligger ovanpå reservhjulet). Blev tillräckligt bra bas för min smak. | |
|
I min E39 525:a så byggde jag först en låda där växlaren skall sitta, knappt med volym och lät inte så pass bra som jag önskade så det vart ut med reservhjulet och i men en låda som jag hade en DLS 12" i. Funkade kanon och lät mycket bra, enkelt och snabbt att bygga. Skall se om jag hittar några bilder på det. |
|
|
Inot: Hur gjorde du då för att få upp ljudet ur golvet? Kane: Det var nåt i den stilen jag funderade på. Hur fäste du själva lådan, eller låg den löst på batteriet? Jag tycker Nokiabasen som redan sitter där är fäst på ett bra och smidigt sätt. Enkelt att vinkla ut den om man behöver komma åt något där bakom. Någon bild vore guld värt för inspirationen...:) |
|
| jonaz_6: Den stod på "balken" som går över batteriet och sedan använde jag samma fästen som Nokiabasen. Om du PowerPostar din mailadress så kan jag skicka lite bilder. | |
|
Jag håller på att bygga en låda som skall passa där nokiasubben sitter nu. Köpte cellplast och snidade till en låda som passar fint. Skall bygga själva lådan i glasfiber tänkte jag. Att trycka i en 10" tummare känns inte vettigt då utrymmet är så begränsat. Svårt att hitta 10" tummare som gillar att spela i 7 liter(som det blir om man räknar bort högtalarens volym)?! Kikar på JL audio 6,5" eller möjligtvis 8" men då får man tumma lite på volymen. |
|
|
Kane: Tackar för bilderna, såg mycket bra ut! Kör du alla bilens högtalare genom femkanalssteget? Jag ska nog försöka mig på att plasta ihop en låda. Kikade lite på baselement och vart rekommenderad JL 8", de skulle tydligen låta riktigt bra. Vart även avrådd att använda högnivåingången på steget då det tydligen skulle bli sämre ljud. Så man får väl försöka leta reda på lågnivå nånstans. |
|
|
Jag körde alla bilens högtalare via det steget. Självklart är det inte lika bra att gå via högnivåingångar på steget men att rodda fram lågnivå ur radiomodulens försteg (med kanske inte världens bästa kvalitet) kändes för jobbigt. Med en subbas och byte av alla andra högtalare till bättre så blev det ett stort steg ljudmässigt trots högnivåanvändadet. |
|
|
Det finns originalbaslåda som skall sitta i högra sidofacked därbak (på touring). Om man använder en sådan så slipper man ju flytta på allt i det vänstra facket. Till touring: Länk Till sedan: Länk (under hatthyllan) Jag tror att man kanske måste ha DSP-förstärkaren för att koppla in allt original men det går säkert att göra någon "ful-koppling" också. Fördelen med dessa är ju att de passar perfekt. |
|
| mdv: jajjamänsan, så sant! Jag har en till salu.....billigt! Men att kalla det baslåda är nog lite att ta i, ingen märkbar skillnad alls i ljudet med den i- eller urkopplad iaf. Därför tänkte jag att man kan använda det utrymmet till något vettigare. | |
| jonaz_6: bytte du ut din original Nokiabas mot något roligare? Hur ser förutsättningarna ut? Är originalet en aktiv eller passiv låda? | |
|
Peerless 10" XLS eller XXLS fungerar helt okej i en liten låda över batteriet. Varför inte köra på vänstra sidan istället så att du får några liter till i volym? Länk Länk Länk |
|
| Jag har fullt på vänstersidan tyvärr. Vad jag undrar är om man enkelt kan byta nokian mot en custom made låda eller om man måste ha ett slutsteg till den med. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.