AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.036

Fläkt och AC problem på e39

Halloj.
Korta versionen: Fläkten längst fram i fronten vill inte stanna när man kört med bilen en längre tid. AC'n blåser inget.

Långa versionen:
Bilen har stått i garage i en vecka och idag tog jag ut den för att åka till jobbet.
Den stod under sol hela dagen och när jag skulle åka hem så blåste det ingenting ur AC'n. Jag drog upp fläkten till högsta hastighet, prövade Auto, testade olika temperaturer, men ingenting hände. Jag tänkte att den kanske hade blivit för varm i solen och tänkte inte så mycket mer på det. Efter 1h kände jag dock att det kom lite kyla, jag hade den satt på 16 grader och auto, men tänkte inte på att testa andra inställningar.

När jag kom hem efter 2.5h så parkerade jag bilen och stängde av den, men fläkten som sitter längst fram på bilen stannade inte. Jag tänkte att motorn kanske är för varm fortfarande så den stänger väl av sig när den blir kall. Men 1h senare så står den fortfarande och brummar. Det här har hänt tidigare och då har jag startat och stängt av bilen så har den stannat, men det hjälpte inte den här gången. Tog bort strömmen från batteriet för att få stop på den. Till det så blåste det ingenting ur AC'n heller nyss.

Är problemen relaterade till varandra? Tillhör fläkten i fronten, framför kylaren, AC'n? Jag trodde att den bara kyler motorn.

/Ph
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
fläkten har dubbla funktioner främst för acn samt även mot överhettad motor så ska fläkten dra igång.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Phalle:

Verkar som kondensorfläktens elstyrning/motstånd gett upp, kolla upp det.

Om du ställer in klimatanläggningen manuellt på lägsta temp (16´C?) och ca. 30-50% fart på kupéfläkten och sedan kör i över 60km/h så ska du få kyla även om kondensorfläkten inte funkar (om AC´n är fylld, och det verkar den vara).

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.