|
|
|
|---|---|
|
När jag startar med kall eller halvvarm motor varvar motorn upp till 1900 varv med ett kraftigt knatter, slammer.Det försvinner direkt efter uppstarten. Om jag startar och direkt när den startat slår av motorn och försöker igen startar den utan slammer. Den startar också mjukt men varvar inte upp lika mycket om den har stått med varm motor 10-15 min. Skall den varva upp vid en kallstart precis som man trycker till på gaspedalen? Vad har tomgångstyrningventilen för funktion i detta sammanhang Ojudet uppstod efter en Inspektion II på en BMW verkstad. Bilen hade gått 13000 mil och alltid servats hos BMW. Den är en 318-03 med N42 motor | |
|
Troligen är det några tomma ventillyftare som väsnas innan de oljefyllts vid start. Misstänker att tomgångsventilen kompenserar lite lågt ventillyft i starten och varvet svänger upp lite när lyftarna fylls upp p.g.a att den inte hinner kompensera ner igen. Låter konstigt att BMW skylle bytt viskositet eller oljetyp. Hör av dig till verkstaden och fråga vad de har för synpunkter på fenomenet. |
|
|
Tack för svaret. Kan det hjälpa med en Engine Flush som Malte Månsson utför? Har någon erfarenhet av detta? På verkstan sa man att det kan förekomma på vissa bilar och att så länge det blir tyst med en gång efter start byter man inte ventillyftarna. Däremot om det fortsätter efter uppstart och låter på tomgången byter man. EA |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.