|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Som topic så har jag lite problem med bilen. styrningen känns på nå sätt glapp, när jag åker på motorvägen tex kan jag hålla ratten rak och bilen går från höger till vänster på vägen, den svänger alltså av sig själv med hjälp av spåren i vägen. känns som hjulen kan svänga lite utan att det går ut i ratten. Vad är det som är knas då? Mvh Emre | |
|
1. Mest troligt dåliga silentblock i bakvagnen. (ev. bärarmsbussningar bak) 2. Glappa bärarmsbussningar fram 3. Felaktig toe-inställning i framvagn 4. Spårkänsliga däck |
|
| Brusten subframe? Vanligt på e46 98-00 | |
|
Om du kollat luften i däcken, och däcken är fräscha så återstår väl länkarmsbussningarna som standardbyte. Många sätter in Powerflex bussningar när dom ändå byter. Men det kan vara något bak också som gör bilen instabil i riktning. Förutom vad dom sa till mig på en BMW-verkstad - BMW är lite spåriga. |
|
|
Skulle inte vilja påstå att det är "vanligt" att tidiga E46:or spricker i infästningarna, även om det förekommer... Mest troligt är att bussningarna i bakaxeln är slut - då blir bilen extremt "slingrig" och otrevlig att köra! Men då behövs det inte så stora ojämnheter i vägen för att bilen skall dra åt olika håll hela tiden.. Är det väldigt djupa spår, kommer även en frisk bil att spåra! Är bussningarna bytta någon gång? Hur långt har bilen gått? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
sitter nya däck runtom, nya längarms bussningar och dämpare fram är nyligen bytta. jag skulle gissa på typ att styrstag eller länkarmar är slut, ska hitta bilen fram o känna om allt sitter som det ska. bilen har rullat 26 300. |
|
| Leta även bak. Tror att det är större chans att hitta felet i silentblocken. | |
| Bytte ju diff för ca 1mån sedan och då kikade jag på silentblocken och dem såg inte alls slitna ut! det här känns med som att hjulen svänger fram utan att det blir nå utslag i ratten. | |
|
Om Du bytt dämparna fram själv så rekomenderar jag en hjulinställning! Om en firma gjort jobbet så brukar dom kolla hjulinställningen med efter bytet? Troligen är det lite Toe-out på framhjulen,men tidiga modeller av E46 hade problem med just hjulinställningar fram,så min rekomendation är att Du kollar inställningarna hos någon som kan detta! Kör Du för länge så sliter detta på Dina nya däck och går snabbt! Lycka Till.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.