AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.497

Svarva däck?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sommardäcken (Nokian NRVi) har fått "tå-häl-slitage" på klackarna "(sågklingemönster") och det gör däcken onödigt bullriga.

Jag är medveten om att det troligen är fel toe-in som har orsakat slitaget men det behöver inte vara så stort fel då detta är förhållandevis breda däck - 225/50-16 och då blir de känsligare för denna typ av slitage. Stötdämpare och fjädrar är friska och det är rätt offset på fälgarna.

Problemet är att även om toe-in blir korrekt justerad, kommer däcken att fortsätta vara bullriga pga slitaget.

Min fråga är helt enkelt: Finns det någon verkstad som kan svarva däcken? Helst i närheten av Kalmar-Karlskrona-Växjö!
Jag har via sökning på nätet hittat en verkstad i Helsingborg som skrivet att de kan göra detta...

Tips mottages gärna!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Hör med lokala större däckverkstäder. Häromkring finns det några stycken som har maskiner för svarvning. Vi köpte en fabriksny bil med fel hjulinställning fram som tuggade upp en uppsättning michelin energy saver på en säsong på samma sätt. De däcken blev dock ersatta av återförsäljaren.

Länk
Det ända företaget som svarvar däck i södra sverige, vad jag vet är AB Autopara i Helsingborg.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.