|
|
|
|---|---|
|
Hallå gott folk! Här kommer lite tjänstebilsfunderingar...jag har inga frågor eller så...vill bara dela med mig hur jag resonerat :) Det är dags att skaffa ny tjänstebil, eller snarare personalbil som det kallas på banken jag jobbar på. Tanken har varit att skaffa en "riktig" bil den här gången(har haft en polo som frugan kör). Jag har varit i valet och kvalet mellan en BMW 3-serie och en Audi A4. Jag har ägt bilar av båda märkena och det är dött lopp mellan dom :) Dock ska det tilläggas att 540:n är den bästa bil jag haft... Men man beställer inte en ny 5-serie med en åtta i...det går bara inte. Jag har inte den ekonomin i alla fall. Har suttit i en månad nu och konfigurerat bilar på nätet, både BMW och Audi och hur jag än vänder och vrider på det så blir det för dyrt. Jag vill ha lull-lull, annars är det inget roligt :) Det slutar på mellan 350 och 400 tusen och det känns inte bra, inte bra alls faktiskt för att citera en känd reklam... Men, jag följde med en vän och fick åka med när han provkörde en Golf GT TSI(160hk). Överranskande positivt, riktigt rolig liten bil, blev helsåld. Så...nu väntar jag på leverans v.29 av en Golf GT TSI(160hk) :) Den är trevligt utrustad redan från början med 17 tummare, sportchassi, sportstolar i alcantara, tonade rutor och lite annat trevligt. Men jag la till lite extra som sig bör... Föjande specc *Färg: Deep Black *Förvaringspaket *Climatronic *ljus och siktpaket 2 *Stöldskyddslarm *Radio RCD 510 Dynaudio sound *Parkeringsvärmare *4 dörrar inklusive elhissar bak *Parkeringssensorer + backkamera *Multimediauttag för ipod 230000 efter rabatt! Känns bra på alla sätt, ekonomiskt och känslomässigt. Men det är ju ingen BMW...och jag hoppas jag kan förlika mig med tanken och att golfen bjuder upp till dans. /björn | |
Njuren |
Grattis! Nu kommer säkerligen få höra allt tjat om bakhjulsdrift och kvalitetskänsla från övriga forumister men sanningen är att du köpt en kanonbil! Jag har hjärta för BMW men älskar VW, önskar mig själv en GTD =) Du får hög kvalitet i inredning och fina köregenskaper med sportchassit, all lull-lull som finns att beställa håller absolut toppklass. Dessutom slipper du rosten som plågar BMW ägare idag även på nya bilar...... har du möjlighet så lägg till Xenon och DCC, men framför allt, missa inte BUGRUN 11-12-13 JUNI! Grattis än en gång! |
|
Gillar oxå VW, vill bara slå ett slag för DSG! Avfärda det inte förens du har prövat! Det ger en helt annan dimension till automatiska växellådor!! Ser ut som en trevlig spec annars! // Erik |
|
|
Grattis! Golf är fina bilar. Jag tycker att du har valt vettig utrustning också. Som Heinz säger borde du testa en DSG - låda innan du bestämmer dig dock. “Folk uppfattar vallöften som löften. Det är ett problem för oss.” Lennart Nilsson (s) |
|
viobebe |
Klockrent val!! Mkt bil för pengarna! Själv valde jag en GTI 2010, som jag är super nöjd med! MVH //Eddy |
|
Tack för dom värmande orden, blir glad :) Det finns några tillägg jag skulle vilja göra i beställningen men eftersom det är en "tjänstebil" så får inte värdet av extrautrustningen vara högre än 10% eller 1 prisbasbelopp. Då bilen är "billig" är det 1 pbb som gäller = 42 tusen någonting... Dsglådan hade jag fått "gratis" om jag valt den modellen då den inte räknas som extrautrustning men priset hoppar upp 14000. Kanske tar det valet ändå, måste bestämma mig den här veckan. BI-Xenontillägget betingar 13400 och äter upp en stor del av tilläggspengarna. Så, jag bollade med olika specifikationer och är nöjd med hur det blev. Håller med övriga om att det är mycket bil för pengarna :) /björn |
|
| Gillar nya golfen, men förstår inte hur man inte kan välja Xenonstrålkastare på en ny bil idag. Det är ju en sån stor skillnad mellan halogen och xenon i mörker att det lätt överväger det ökade priset. | |
| grattis.. golf är alltid ett bra köp och hade jag itne köpt 1-serien hade jag nog kört på golf... fock är det ltie svårt att slita sig från bakljusdriften och byta till framhjulsdrift:P | |
|
Du har rätt chris, men för min del är xenon inte livsviktigt. Bor i Tumba utanför Stockholm och det är rätt bra med vägbelysning här :) Skämt å sido, det är väldigt sällan vi åker längre sträckor och det kan gå flera veckor utan att jag använder hellyset ens... så även om jag håller med så valde jag bort xenon till förmån för parkeringsvärmaren. Är det något jag hatar så är det iskalla bilar på vintern och om vintrarna ska bli som den senaste så... Jag kör 3-års intervaller på mina tjänstebilar, har under de senaste 9 åren haft en A4tsq, V50, Polo och nu då Golf. Sen kryddar jag med en extrabil när lusten faller på och ekonomin tillåter, gärna då en BMW - har blivit två 540 de senaste 5 åren. |
|
|
bjornagain/Björn: Ta den starkare bilen så att DSG ingår, då borde xenonet kunna få plats i budgeten med lite mer rabatt? För 13400 kostar den knappast efter rabatt? Vad är ljus och siktpaket 2 som du har specat? Mvh /Robert |
|
|
Mm, jag ska verkligen fundera på dsg. Dock ryms inte xenon då det fortfarande är 1 pbb som gäller eftersom den summan fortfarande är högre än 10%. Ljus och sikt-paket 1 Ljus- och Siktpaketet innehåller regnsensor, Coming Home-funktion hos strålkastarna samt automatiskt avbländbar innerspegel. Regnsensorn justerar vindrutetorkarnas hastighet automatiskt. Coming-Home funktionen använder bilens belysning för att lysa upp området kring bilen för att ge dig ljus fram till ytterdörren. Coming-home funktionen gör att ljusomkopplaren får ett extra "Auto"-läge. När omkopplaren står i detta läge tänds instrumentbelysningen automatiskt när det är tillräckligt mörkt och såväl strålkastar- som instrumentbelysningen släcks automatiskt när tändningen stängs av. Hur länge strålkastarna skall vara tända kan justeras via färddatorn när bilen har färddator "Plus". Den avbländbara innerbackspegeln bländar automatiskt av då starkt ljus kommer från bakomliggande trafik. Även golvbelysning fram ingår i paketet. Ljus och sikt-paket 2 Innhåll likt Ljus- och siktpaket 1, men här dessutom med markbelysning i ytterbackspeglarna, samt elektriskt infällbara ytterbackspeglar. 3100kr |
|
| Lite off-topic-fråga, men vad kostar personalbilen för dig i månaden? | |
|
Nettokostnaden på 230000 blir 4361 + drivmedel Men då ingår följande: leasingavgift & administration, tvättprodukter, service & reparation, däck(inköp/förvaring/skifte), försäkring, skatt och sociala avgifter. Hur man kommer fram till nettokostnaden är för lång att redovisa här men jag tror det finns några "snurror" på nätet man kan använda. Det finns många parametrar att ta hänsyn till, tex om månadslönen är för låg så minskas pensionsgrundandet osv... Här får du några riktsiffror som jag tagit fram mha vårt verktyg på ett 36 månaders avtal samt 55% marginalskatt av märket BMW: Bilens nettopris, Nettokostnad per månad + drivmedel Exempel 1 150000 3320 Exempel 2 250000 4603 Exempel 3 350000 6298 Exempel 4 450000 8305 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.