|
|
|
|---|---|
|
Efter att ha haft en taklucka som går långsamt (sista 1.5dm) och knakar en del vid öppning och stängning lämnade jag in bilen på BJ bilservice som meddelade att hela kasetten (del 1, Länk ) måste bytas vilket innebär demontering av hela innertaket och en kostnad på cirka 19'000:-. Jag hämtade snabbt ut bilen och ringde Wölkes som tittade på bilen i morse och även de tyckte att hela kasetten skulle bytas (men de villa "bara" ha 12'000 för jobbet). Ingen av verkstäderna hade sett något liknande tidigare och var väldigt överraskade över att problemet. Jag har sökt en del på e46fanatics, bimmerfest etc. och där verkar det vara vanligare och många byter spårclipsen (se del 16 & 17 på "etk:n") till den innerluckan (den klädda luckan) vilket man verkar kunna göra på ett ganska enkelt sätt. Är det någon här som har bytt kasett/lucka eller clipsen eller haft liknande problem och löst det på något annat sätt? | |
|
Lyfter tråden, Jag har samma problem på min Touring. Bad killarna på Förenade Bil i Malmö (all heder åt dem i övrigt) att kika på problemet. Svar: Jodu, i såfall får vi först demontera innertaket och där kan du räkna med en dags arbete gånger 1250 kr. Så alla tips som kan spara mig för 10.000 kr i felsökningspengar är väl mottagna ;-) |
|
|
Tjenare! har haft bilen inne på BJ bilservice (som föreslog byta = 19'000), Wölkes (som föreslog byta = minst 12'000) och till sist BMW Göteborg som smorde rälsen (1200) och sa att det skulle vara helt onödigt att byta hela luckan. Det är innerluckan som strular för mig och får jag tid i sommar skall jag nog försöka mig på en av alla de fix av detta problem som finns på nätet (byta del 16 och 17 i denna Länk ). Har du (eller någon annan) hört något mer om problemet? |
|
|
Hade tidigare en 320dA Touring -03 med takluckeproblem. Själva glasluckan fungerade utan problem men innerluckan gick inte att öppna mer en ca. 1 dm när glasluckan var stängd. När man öppnade glasluckan så följde även innerluckan med. När man stängde glasluckan ska ju normalt innerluckan förbli öppen men min åkte med en bit och ville man sen stänga den för hand så gick det men det var lite motstånd. Theanders i Lund gjorde en felsökning och konstaterade att det krävdes byte av hela kassetten. Då jag hade EuroPlusgaranti på bilen så lät jag dom genomföra reperationen och om jag inte minns fel så landade slutsumman på drygt 12.000 kronor och detta var 2006. ___ //Ulf |
|
|
AKvS: Prova att åka förbi Jocke på Gbgs Bilservice, han är den typen av bilmek som har stenkoll och inte byter grejor i onödan. Lycka till Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.