AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.560

Missljud framvagn (lätt skrammel inte klonkande)

Ni
171
Nisse N
VW Golf Kombi -15
VW Typ I -69 Cab 2276 cc
Hej,

Jag har ett "högfrekvent" skrammel i framvagnen när jag kör på ojämnheter.
Jag tog en snabbttitt, när jag gjorde oljebyte och kände att det glappade i stag 12. (Höjdreglering Xenonljus)

Länk

Kan glapp i detta lilla stag verkligen låta så illa?

mvh Nisse

F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Hej

Det s.k. skramlande ljudet är det "högfekvent ljud" eller "högfrekvent åtekommande klapprande"?
Är ljudet metalliskt klart eller ett mer dovt klapprande likt kastanjetter?

mvh F1
Ni
171
Nisse N
VW Golf Kombi -15
VW Typ I -69 Cab 2276 cc
Hej,

Ljudet är metalliskt klart. Det låter, som om det sitter något löst och skramlar i takt med med små ojämnheter i vägbanan. Det hörs bra i låg fart och är inte beroende av att man svänger. Det låter, som att det är något, som inte väger så mycket, som sitter löst. Framvagnen känns tight.

mvh Nisse
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Jag hadde tröggång (noll smörja) i mina inre styrleder vilket resulterade i att mellanstyrstaget flexade med upp och ned över små ojänheter och ljudet blev klapprande och skramla i låg fart.
Det är inget glapp i själva framvagnen utan servo styrarmen och hjälpstyrarmen som siter i enklare bussningar som rör sig.
Det jag kan tänka mig är att du har något liknande men att dina bussningar är slitna och därför låter mer metalliskt.
Det är lätt att kolla inre styrlederna, bara vrid dem det ska gå lätt och inte haka upp sig.

Kolla gärna efter om ljudet kommer med en gång eller efter en stunds körning när bilen är varm.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej.

Jag har haft ett skrammel som påminner om det du beskriver.
i mitt fall var det bromssköldarna som rostat sönder i fästena, skrammlade som rackarns!
52
håbba
530 XD E61 LCI 07
Tror som Skalman bromssköld! sitter med tre st M6 bult det blir utmattning i mtrl runt bultarna så at skölden som är i tunnplåt ligger o skramlar.
Ni
171
Nisse N
VW Golf Kombi -15
VW Typ I -69 Cab 2276 cc
Tack för tipsen!
Jag ska ta mig en ordentlig titt i helgen.

mvh Nisse
Ni
171
Nisse N
VW Golf Kombi -15
VW Typ I -69 Cab 2276 cc
Bromssköldarna sitter fast. Jag ryckte i det mesta när jag bytte till sommardäck utan att hitta glappet/missljudet. Ljudet är nog inte så metalliskt, som jag först tyckte. Man är väl lite överkänslig. Det känns inget när man kör, så jag väntar till besiktningen i augusti. Då borde skakprovet visa vad som orsakar ljudet.

Tack för tipsen!

/Nisse
Hej bmw ägare!har oxå problem med något ljud i framvagnen/allt började nätr jag bytte stödämpare o fjädrar "sachs" det låter när jag åker över farthinder och brunnslock o dylikt,väldigt irriterande!beiktat 2 gånger med detta bett personalen att rycka utav h-e i framvagnen men hittar inget fel!/någon som kan ha nån ide om vad det kan vara..ljudet är som beskrivs i d andra inlägget klapprande..lite svårt o beskriva..
mvh cliffen..
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Hej igen på er.
Läs mitt andra inlägg i tråden. Stela leder ger rörelser på ställen som inte skulle rört sig annars.
Och det visar sig inte i skakbänkar för lederna glappar inte.
Ta med händerna och vrid alla leder. De ska glida lätt och utan att haka upp sig.
Ett annant tips lyft bilen så fjädringen får expandera ta sen o lyft hjulen ett åt gången för hand då ser man om man har glapp i stödlagren. Man bör byta dessa när man byter dämpare och fjädrar men många gör inte det då.

mvh F1
Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Jeep GC Limited 4,7L -01(Sep -00)
Skrammel under min 740 visade sig vara trasig bromssköld , OBS inte skyddsplåt, se:

Länk

del nr 2. Trasiga gängor i ett fästhål gjorde att innre bromsback låg "lös" och skrammalde rejält vid tom små gupp.

/Gunnar
/Svart(303/9) 740iA
ra
45
ramq
740iA -95
Jag själv upplever samma problem med "skallrande" någonstans och jag ska ta del av tipsen i tråden. Ska försöka komma tillbaks med en kommentar när jag funnit vad som är felet.
Ni
171
Nisse N
VW Golf Kombi -15
VW Typ I -69 Cab 2276 cc
På besiktningen i augusti skakades det ordenligt utan att det blev missljud. Besiktigad U A men skramlet hittades inte. Jag ska byta det glappande staget till Xenon höjdregleringen så kan jag utesluta det staget i alla fall.

/Nisse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.