AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.660

Byta däck och fälgar e91

Ni
114
Nicke_lsn
325 xi touring -06
Har en 325 ix och tänkte byta fälgar och slippa rft däcken.

Har hittat nya 18" med 225/40 däck, men tänkte om jag måste ha den bredd och profil som det sitter original på den för att den är 4 hjulsdriven?

Och hur kommer det gå med däcktrycksindikatorn?
Det ska väl inte ha nått med fälgarna att göra?
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Det enda som ør viktigt för däcktrycksindikatorn är rullomkretsen. För din fyrhjulsdrift är det likaså viktigt att du har samma rullomkrets fram och bak. Vad du har för bredd spelar endast roll för hjulupphängningen, dvs så att det inte tar i någon stans i inner- eller ytterkant samt att inte bilens styrgeometri ändras.
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Rullomkretsen på däcken borde ha mindre betydelse för däcktrycksindikatorn.
Om du kalibrerar om den så lär den väl anpassa sig efter det nya läget som gäller.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Däcktryckindikatorn torde anpassa sig med en initiering, det gör du själv genom displayen i instrumenthuset. Finns beskrivet i instruktionsboken.

För rullomkrets på xi, kolla med BMW. Jag kör med olika dimension fram och bak på min xi med olika breda orginalfälgar, helt inom toleranserna. Det var tämligen generösa avvik för rullomkrets som var godkänt för att vara på en fyrhjulsdriven bil, men jag skulle ändå dubbelkolla med BMW med tanke på kostnaderna som är inblandade. Samma dimension runt om torde ju inte innebära några som helst problem.

Sex på alla fyra, roligast så!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.