AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.808

justera tändningen på m52b28

gr
49
grunkan78
bmw 328 touring 96
Det mesta man kan få ut av ett chip/mappning av en sugmotor är ju att höja tändningen några grader..

M52b28 motorns tändning står enligt en uppgift jag letat fram på nätet på 39 grader före övre dödpunkt. Vet inte med säkerhet om detta stämmer än dock...

Man ska inte höja den mer än till 50 grader verkar vara den allmäna uppfattningen i motorvärlden om motorer i allmänhet.
Och då borde man kunna höja tändningen i den här motorn ett par grader för att kunna vinna någon häst.
Men det är inte justerbar tändning säger ni då...

Jo om man borrar upp hålen på triggerhjulet på veven blir det de... På samma sätt som man justerar kammarna.

Sen är den trigger-givare som sitter på vanoskammen ett komplement (slavgivare) till vevens givare för att motorn ska kunna mäta upp mekansikt när vanosen ändrar kamtiden..

Någon som provat detta innan på någon sån här motor?
gr
49
grunkan78
bmw 328 touring 96
Min teori är för övrigt att bmw har sänkt tändningen för att få motorn lite snällare så den drar lite mindre bensin. På den gamla goda förgasartiden fick man ju räkna med att bilen drog mer soppa om man höjde tändningen. Bör ju givetvis vara samma princip på insprutningsmotorer.

328an går ju väldigt snålt om man jämför med 325an.. man kan ju få 328an att dra mindre bensin på landsväg.
Och visst gör ju det fjantiga lilla insug som sitter original på 328an sitt med.
gr
49
grunkan78
bmw 328 touring 96
Har nu borrat upp hålen i triggerhjulet med 5 mm. Alltså går det att flytta hjulet 2.5mm framåt och lika mycket bakåt ifrån fabriksläget.
Backar man hjulet (motsols) så höjer man tändningen. Och backar man det 2.5 mm så början gnistan motverka rotationen på motorn Dock går den bra och varvar upp fint. Har ej belastat motorn med tändningen ställd så här utan fegar lite och har nu triggerhjulet backat 1 mm.
Då går bilen fint utan några som helst tendenser till spikningar i uppförsbacke på högsta växel med fullt gaspådrag.

Ska montera en ställbar bränsletrycksregulator så kan jag nog höja tändningen lite mer utan bekymmer.

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Du vet väl att DME jobbar med detta hela tiden,den är så inteligent att den styr bränsle/luft/tändpunkt cylindervis beroende på vad den lyssnar/känner in för värden.
Det är därför din bil går att köra i tex öknen på 91oktan kontra vårat klimat och Vpower.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
gr
49
grunkan78
bmw 328 touring 96
Micke.
Visst är det så. Nu är det ju bara 2 lamdasonder som har hand om 3 cylindrar var så mätningen på förbrända avgaser blir inte mer exakt än så.
Vidare har m52b28 motorn 2 knacksensorer om jag inte minns fel när jag rev ner min förra m52b28 motor, som då "lyssnar" efter spikningar och därefter sänker tändningen, (den borde ha en per cylinder om den mätningen ska bli exakt.)

Min databox tror ju fortfarande att tändningen står i original-läge även att jag mekaniskt flyttat på inställningarna och höjt tändningen och motorn behöver mer soppa.Detta löser den genom att sänka tändningen och höja bränsletiderna.
Det är därför jag behöver en ställbar bränsletryckregulator.
Då kommer databoxen att tro att tändningen är rätt och lamdasondernas värde blir inte för snåla.= samma effekt som ett chip. Jag tullar på gränserna..
Databoxen känner bara till bränsletiderna, inte trycket.

Det är en skillnad på ca 700 varv mellan dom 2 stopplägena på triggerhjulet i tomgången så visst justeras tändningen.

Vad jag kan tänka mig så känner varje tändspole av motståndet i varje gnista och räknar därefter ut hur miljön ser ut i förbränningsrummet eller är jag ute och cyklar där?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.