|
|
|
|---|---|
|
Bytte idag min trasiga ABS sensor vänster fram. är hyffsat säker på att inge skit har kommit in då jag inte behövde borra ur sensorn. dock hade sensorn jag tog ur en heldel skit å spån på magneten. hur som så får jag en pulserande "låsning" på vänster fram i väldigt låga farter, ca 10kmh max 20kmh. jag har en till sensor att byta ut med, 3e parts är billiga så jag köpte 2 fram å 2 bak. hur som skall jag provbyta ut vänsterfram eller skall jag börja med att byta ut höger fram? bak funkar då både hastighets mätaren och farthållaren funkar utmärkt. Inga larm/error i carsoft om abs givare bak. | |
|
Hur gick det vdac? Jag är själv lite nyfiken på orsak eftersom jag har samma symptom på min 540. |
|
| jag fick aldrig ordning påt, SBP godkände bilen då pulseringen var så lite i låg hastighet, så vad jag gjorde nu var att ta bort pirat sensorn å kör utan ABS system tills en original dimper ner i lådan. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är oftast ett avläsningsproblem dvs systemet blir lurat att hjulet står still. På de bilar som har en kuggkrans av metall E36 mfl så är det oftast rost i mellanrummen av kuggarna som gör att det inte kan läsa ordentligt. På E39 så kan det vara en skadad packbox till hjullagret där triggerpunkterna sitter,kan ha skett till exempel om sensorn borrats ut oförsiktigt. Kan även vara fett och små metallpartiklar som fastnar på sensorn och ger magnetsfältsstörningar. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hasso, vet du om man kommer åt att ta bort rost med stålborste i kuggkransen? Har ett liknande problem på min e36 320 -99 touring. Mamma Mu är allas vän |
|
|
Tack igen Hasso. (och grattis till Polo-lacken:) Jag får nog köra ner en stor "tops" i sensorhålet och få bort ev. spån. Har iof köpt sensorn på Mekonomen, så original kan behöva inköpas. |
|
| grejen är ju den att detta pulserande problem hade jag inte innan jag bytte sensor. min slutsats är att pirats sensorn inte är som den bör vara. | |
| btw, jag gjorde rent kuggkransen. | |
| Kalle Larsson: ja lossa på stoa muttern som sitter i navet så du får bort bultbrickan med kåpskyddet. | |
|
Kalle se länk Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kan mycket väl vara en felaktig "pirat"sensor inte första gången det händer. Pwtec: hade hellre sluppit besväret med att lämna bilen,. men några extra gamla stenskott blir man ju av med på huven. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.