AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.312

Röd lampa lyser på Oljetemperaturvisaren.

Kh
47
Khatana
325i -01
Råka varva motorn satt den blev för varm och då lyste nämligen den här lampan,(höger om temp visaren). Bilen rullar bra men lampan tänds vid tändningsläge och släcks därefter, kan det vara något fel med topplocket ?
Lampan ska tändas vis tändningsläge för att därefter släcka, det är bara en kontrollfunktion. Hur gjorde du när lampan tändes första gången?

Vorsprung durch freude am fahren
Kh
47
Khatana
325i -01
Nej det tvivlar jag på , den lampan lyste inte innan och borde inte lysa efter också. Jag gjorde inget speciellt utan stängde av bilen. Dan efter kolla jag kyklvätska och oljan för eventuella "överraskningar" men hitta inget konstigt. Bilen rullar på men är dock osäker varför den lsyer..
Kan du ta en bild på vilken lampa du menar? För Jasko76 tänker på oljetryckslampan (oljekannan).
Vill du utveckla detta lite "Råka varva motorn satt den blev för varm"

Tänds den när du dra på tändningen och slocknar sedan känns det precis som andra säger som en CHECK inte som ett fel.

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
NS 8.29
Kh
47
Khatana
325i -01
Det är oljetemperaturmätaren och inte oljetryckmätaren.

Den blev överhettad med andra ord, mer än 90 grader antar jag och då började denna lampa lysa och lyser när man drar på tändningen fast släcks sedan efteråt.

Är ni 100 på att den ska lysa innan för jag har ingen minne att det skulle.. ?

BMW,The Ultimate Driving Machine !
Så vitt jag vet finns bara kylvattentemperatur och inte oljetemperatur på E46.

Om jag minns rätt sitter det en röd lampa i det röda fältet på vattentemperaturmätaren, denna tänds om temperaturen blir kritiskt hög.

Ungefär som tankmätaren när du kör på reserven fast den är orange....

Lampan testas i lampchecken när tändningen slås till (precis som många andra varningslampor), Så mitt svar till dig är att det är helt normalt att lampan tänds i ca 3 sek när du slår till tändningen.

Att den tändes under körning, och hur det gick till, skulle vara mycket intressant att veta!
Kh
47
Khatana
325i -01
Aa det kan det nog vara ( kylvattentemperatur)
Med antispinn på råka jag trycka på för mycket(höll på ett tag) vilket gjorde att tempen blev kritisk hög och då tändes denna lampa..
Men jag antar då att det är en varningslampa som drar på vid tändning..

Tack för alla svar !

BMW,The Ultimate Driving Machine !
Aha, det luktar brända donuts :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.