|
|
|
|---|---|
| En liten fråga. Har någon av er kopplat elhissar eller eltaklucka till extraknapparna ( fjärde knappen )till CarGard 950s? | |
|
Nej, men jag har hört mig för... Man behöver ett extra relä som man kan få tag på hos en sorterad bilstereo handlare. Kostar ca. 700 kr. Danne H U M A N R A G E |
|
|
Du har inte komfortstängningspaketet (eller vad det nu kan heta?) på din då? Jag var ovetande ända tills jag fick mitt larm installerat. Trevlig bonus. |
|
|
Jag har komfort hissarna. Skulle det betyda något? Slipper man reät då? Enligt killen jag hörde med handlade det om hur larmet var inkopplat... med/utan öppnings möjligheten vid aktivt larm. H U M A N R A G E |
|
|
Testa genom att larma på bilen med hiss nere och eller lucka öppen. Vet inte om firman som installerade mitt larm gjorde ngt särskilt för att det skulle fungera i min bil. |
|
| Det är bara en fråga om att välja rätt kabel för stängning, mao den kabeln som går från "extraläget" i dörrlåset, så får du deadlock och fönsterstängning på köpet. du måste dock ställa om tiden på larmet till max. tyvärr är maxtiden för kort för att stänga både hissar och lucka, då bilen stänger fönstren helt innan den börjar med takluckan... | |
| Nu vet jag grabbar. Har man komfortstängningspaketet så är det bara att koppla en kabel från larmenhetens plint nr. 6 (statusutgång/styrutgång) till centrallåsanslutningen (lås kabel). Utgången kan programmeras för olika funktioner... fabriksinställningen ger momentär +12V. Då kan man stänga ellucka och elrutor genom att trycka på fjärde knappen efter man har låst och larmat bilen med första knappen. | |
|
Så jag borde kunna ändra mitt larms beteende? Skulle vara skönt att kunna lämna bilen med litet glipa på fönstrena sommartid. Nu stänger den alla öppna fönster/luckor när jag larmar på. |
|
mackan325 |
Kopplingschema till Carguard finns i pdf format på www.ilv.se som tillverkar larmen. |
|
ILV = Touchgard, inte Cargard. Tänk på att statusutgång/styrutgång på Cargard endast kan belastas med max 100mA, orkar bara driva ett litet relä, inte vanliga ljusrelä eller liknande. Man kan behöva koppla en yttre transistor (emitterföljare) för att dra lite större laster. Utgången manövrerar både i låst (larmat) och upplåst läge, inte så bra om man vill använda utgången till t.ex öppnare för bakluckan. Risk för falsklarm om man råkar trycka på knapp 4 innan man larmat av... FP |
|
|
Statusutgång/styrutgång ger +12V 500mA. Länk Sidan 7. "Utgången kan användas för att styra t.ex. elektrisk bagagelucka, fönsterhissar, arbetsbelysning mm." |
|
|
Aj fan. Man har nog uppgraderat trissan då, i de som jag varit inne i sitter en ytmonterad sak som om jag minns rätt inte klarade detta. Men det är ju bra med 500 mA, då klarar man ljusrelä osv. En diod för att kapa bort induktiva backslashar vid relädrift skadar aldrig. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.