AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.198

Felkoder, kan allt bero på en sak?

Fe
43
Feniix
320i E46 -00
Hej!

Var ute idag och läste av felkoderna i bilen och fick en skön lista på en sisådär 20 stycken, varav 12 stycken inte kunde tydas med hjälp av internet. Dem jag kunde tyda var följande:
P0300 Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
P0503 Vehicle Speed Sensor Intermittent/Erratic/Higg
P0304 Cylinder 4 Misfire Detected
P0306 Cylinder 6 Misfire Detected
P0173 Fuel Trim Malfunction (Bank 2)
P0100 Mass or Volume Air Flow Circuit Malfunction
P0170 Fuel Trim Malfunction (Bank 1)

Min fråga är om alla dessa kan ha med just misständningen på de två cylindrarna att göra? Kan dem bidra till att alla bensin och luftmätare går lös?
Det är ju även så att den på vänster sida där grenrören sitter låter som en gammal "Puffande" båt, just som att de misständer och ev. ekar ut i avgassystemet, samt att den går lite hackigt.
Fe
43
Feniix
320i E46 -00
Finns det verkligen ingen som har någon liten tanke om vad det kan röra sig om trots alla dessa felkoder som säger en del om problemet?
Feel free to brainstorm, jag är ytterst tacksam för alla möjliga tips och råd då jag just nu sitter fast.
Det jag kan tillägga är att jag idag tog bort oljelocket när bilen var på och satte handen över. Har hört att det ska bildas ett litet tryck, men på min bil så blev det något slags sug som kändes ganska tydligt. Ska det verkligen vara så?
Dessutom undrar jag vad en trasig luftmassamätare kan bidra till för problem?
Hur ska bilen reagera när man kopplar bort den när motorn är på för att man ska veta om den är trasig, respektive fungerande!?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Angående luftmassemätaren så hänvisar det till avbrott i kretsen inte att luftmassemätaren är felaktig. En dåligt fungerande ger ingen felkod enbart vid kabelbrott typ och direkt felaktig

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Fe
43
Feniix
320i E46 -00
Jag tackar som ödmjukast för ditt svar och hoppas att man nu kan komma en bit på vägen!
Jag måste dock säga att jag inte riktigt förstod vad du menade till 100%. Menar du att om man får en felkod som lyder som den jag skrev ovan så innebär det att själva luftmassamätaren är fullt fungerande, men att det kan vara något vajsing på vägen därefter?
Fe
43
Feniix
320i E46 -00
Om jag nollar alla dessa felkoder och startar bilen och symptomen kommer tillbaka. Kommer felkoderna också komma tillbaka?
Anledningen till att jag undrar är för att jag tänkte testa att nolla dem och se vad som händer. Kvarstår alla problem så vill jag att felkoderna ska uppkomma igen då jag tänker köra den till en BMW verkstad så att dem kan felsöka och se koderna för att kunna dra en slutsats.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.