|
|
|
|---|---|
|
Jag skulle behöva byta ingående lager samt utrampningslagret på min låda. Är det nån som vet om det är svårt att byta det själv eller om det finns nån i norra bohuslän som kan göra det? Kanske nån som råkar ha en ok låda liggandes till salu oxå? Mvh Freddan M-killen | |
|
Mobimech i Göteborg lär vara bra. Renoverat massor av lådor till folk med M5 E34. Typiskt nog sålde jag en perfekt fungerande original-låda alldeles nyss. Men kan hålla utkik åt dig, då jag har kontakt med tiotals M5-ägare varje vecka. Internationellt E34 M5 register Länk |
|
| M-killen: Jag skall lämna min felfritt fungerande låda till just Mobimech för renovering, typ mitten av maj. Det som "är" med lådan är det vanliga oljudet precis när motorn stannar, finns på de flesta bilar, eller iaf flertalet av de jag lyssnat på. Inga skrap eller liknande i lådan. Har fått ett pris för renoveringen, som naturligtvis beror på hur mycket som skall bytas. Min fråga är hur är skicket på din låda? Jag kan KANSKE vara intresserad av ett byt-köp, kan bli lite av win-win för båda så att säga. Förutsättningen är att din låda är en original Getrag 280 samt att den inte är totalt slutkörd för då lär min del av win-win ätas upp av den högre renoveringskostnaden... | |
|
HD91) Aj va synd, det är så mycket lättare att bara byta låda än o ta ner den o så ska den isär. Det är bättre att få tag på en som är ok o bara smäcka dit. Ja håll gärna utsikt efter en ok låda HD91 åt mig. Tack på förhand MVH Freddan M-killen |
|
|
Dawwe) Nu hänger jag inte riktigt med här? Vad är det för nått som är fel på din låda när du säger att den är felfri? Nyfiken. Min kör jag med dagligen o den låter nästan inget när man kör men nar man står stil på tomgång så låter det kan jag säga. På bmw har det sagt att det är den ingående axeln som lagret är dåligt på. Utrampningslagret är det inget fel på men tänkte ändå byta det om jag tar ner den, då jag har ett nytt liggandes. Trycker man ner kopplingen så tystnar det helt så det är nog bara det lagret som är dåligt. MVH Freddan M-killen |
|
|
Låter inget om min låda när man står tomgång, oavsett läge på kopplingen. , inget vinande eller skrapande oavsett växel/varvtal. Ljudet jag beskriver uppstår endast precis innan motorn stannar helt, ganska vanligt "oljud". Sen om det är växellådan som gör ljudet eller möjligen dubbelmasse-svänghjulet vet jag inte, men jag lägger mina slantar på växellådan...Har noterat detta ljud på M5 E34 med allt från ca 12-13" mil och uppåt, har även frågat min "mek" om ljudet o kommentaren var: "Va??Det där finns på var o varannan bil typ (både 5 och 6 växlade!), inget att bry sig om". Anledningen till att jag TROR att det är lådan är att ljudet försvinner om jag håller koplingen intryckt när motorn stannar...Hör med HD91, är tämligen säker på att han kan bekräfta att det är ett normalt ljud. Har kollat/lyssnat på många M5 E34, i varierande skick, och flertalet har haft detta ljud, finns minst två "mycket välskötta och odiskutabla exemplar" som finns på m5e34.se, förutom min häck då:). Ljudet som din låda har känner jag till, oftast låter det mindre vid kall låda, egentligen så är det bara ett skönhetsfel på din låda, om det nu bara låter på tomgång vill säg, den kommer rulla bilens livslängd o mer därtill... |
|
|
Dawwe) jag vet inte vad det är för oljud som du säger för min låter för mycket för att jag ska höra det, men helt tyst är dom nog inte ja. Som du säger så låter det mindre när den är kall för då är ju oljan tjock, Men sen så låter det som ett tröskverk o det även når jag gasar med kopplingen uppe då vill säga. Typ rasslar . Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, men det lutar nog åt att jag själv tar ner den o byter de lager som e dåliga. M-killen |
|
| Byt inte "bara" lagren om du ändå skall öppna lådan utan byt allt som är "dåligt". Jag fick en fingervisning om reservdelskostnaden av Mobimech, i "normalfallet" var det mellan 4-7", lite beroende på hur mycket som behövdes bytas´, utöver detta tillkom arbetskostnaden givetvis. Jag vet inte om du vet men det skall tydligen inte vara busenkelt att hitta reservdelar till Getrag-lådorna, lite kontakter krävs men det kanske du har så:) | |
|
Du har så rätt Dawwe. Jag får se vad som är dåligt men hade man haft råd att få den renoverad så hade jag gjort det för längesedan, Nu får det bli som det blir, Det kan inte bli sämre iallafall. Har ju inte tummen mitt i handen utan jag gör för det mesta allt själv när jag kan o har lust. Alltid kul att se hur saker o ting sitter ihop ju haha. Ärligt så tror jag att jag går i sälj tankar, Jag har blivit så fartblind sen jag köpte den o det går ju inte att hålla lätt på gasen direkt. Skulle det kosta 4-7 så får man nog kanske räkna med det dubbla då. Mvh Freddan M-killen |
|
| M-killen: Om du skall sälja är det bättre att låta bli lådan...Har en svag känsla av att kostnaden för att fixa lådan överstiger "värdestegringen", dessutom så finns ju risken att man tabbar sig vid renoveringen, speciellt om man aldrig skruvat vlåda. Jag skulle i vart fall låta bli, din låda må låta som ett tröskverk men i 9 fall av 10 så håller de alldeles utmärkt trots oljudet. | |
|
Tror inte den blir så lättsåld med en låda som låter som fan. Nä jag gör nog ett lättare ingrepp o byter det lagret jag vet om + packboxarna. Vill ju inte skänka bort den för det är ju bara lådan som är det tråkiga me den.Har en kompis som grejat me lådor samt byggt v8 bigblock motorer o han skulle hjälpa mig med den om jag inte fick tag på en annan låda. läste att mobilmech även säljer beg o ok lådor, men de kostar väl fläsk antagligen? M-killen |
|
| Mja...De tar ca 10" inkl arbets kostnad för att renovera en låda, naturligtvis lite beroende på hur mycket som behöver bytas, tycker inte att det är "fläsk". Iofs så måste man lämna en demonterad låda...Vad de tar för beggade lådor har jag ingen aning om, visst inte ens att de hade sådana att sälja... | |
|
Kan bara inflika med vad en NY låda kostar hos BMW: Runt 36 000kr. Jag har lådan till min ena M5:a på renovering hos en firma på Gotland som normalt renoverar automatlådor å dom har haft lådan sen i Juli, pga att dom har rätt mycke å göra med alla automatlådor å så! Tur lådan är till Sommarbilen men det börjar bli lite brådis nu då första besiktningsdag är på Måndag! Men jag har ju iaf den andra M5:an å åka med så länge å bara renoveringen blir billig å bra så får väll det ta lite tid. Första gången dom ger sig på en M5:a Getrag låda så det ska bli intressant å se resultatet å framför allt priset på renoveringen!?=) Dom har mitt fulla förtroende då dom har totalrenoverat automatlådan som sitter i min Cheva med mycket gott resultat+ att dom fick igång samma bil som stod å gick sönder på parkeringen(Parkerade den å nästa gång jag skulle starta den så tände den inte när jag vred på nyckel..Soppa fick den å startmotorn gick runt å gnista på stiften var det?!) Dom gick igenom hela tändsystemet å hittade en massa följdfel. Det som kan bli intressant här är ju om renoveringen blir billig å bra så kan det ju ligga i intresse för er som bor nära Gotland å kanske skick lådorna till ön för renovering än å skicka dom till Västkusten. Mvh:Daniel T |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.